Jag sköter om vårt fibernät och det finns ett behov av en enkel övervakningsburk för noderna. Det går bra att koppla ihop nuvarande prylar men en burk med allting inbyggt skulle vara intressant. Man kunde utgå ifrån webbswitchen 1216H och bygga in tiny board eller quad analog input men man behöver bara en ingång.
Det som behövs är:
- temperaturmätning
- relativ fuktighet
- batteriövervakning (åtminstone larm vid låg spänning) 12V
- larm vid bortfall av nätspänningen (ett enkelt relä)
- relä (helst flera) för fjärrstyrning av strömmen till burkar (på/av)
- larmingångar (en del burkar har larmutgångar)
Bonus vore fjärravläsning av energimätare och intrångslarm (PIR).
Det går som sagt att bygga ihop detta av nuvarande prylar men det vore en fördel att ha det i en låda. Strömmatning har vi med vanligt bilbatteri + underhållsladdare och stabilisator +12V. I alla noder finns förstås Ethernetanslutning.
Jag bygger som bäst upp sådana system för de sparar en hel del åkande runt noderna vid felsökning. De som har litet större nät får köra hundratals kilometer bara för att kolla in dessa enkla saker. Det finns kommersiella (dyra) övervakningssystem men jag är inte helt nöjd med dem och vill helst ha möjlighet att själv programmera in olika funktioner. En färdig låda är det oftast svårt att bryta sej in i och ändra till och med småsaker.
Jag kan tänka mej att en sådan övervakningsburk också är bra att ha i andra sammanhang.
Bara en tanke ...