Hej
Har fram till idag haft en websida där jag lagt upp min temp.avläsning från Asus-routern. Har skrotat webhotellet. Hur rapporterar jag enklast in till temperatur.nu istället? Enl. manualen ska ha ha en:
#!/bin/sh
#Detta script rapporterar temperaturen till temperatur.nu
#använd 1 eller 2 sensorer om 1 sensor används läses endast "SENSOR1"
ANTAL_SENSORER="2"
SENSOR1="X"
SENSOR2="Y"
STAD="sibirien"
ID="ZZZZZZZZ"
#ÄNDRA INTE NÅGOT NEDANFÖR DENNA RAD OM DU INTE VET EXAKT VAD DU GÖR!
SID1=`cat /mnt/config.txt|grep S$SENSOR1=|sed -e s/S$SENSOR1=//|sed -e s/^M$//g`
TEMPERATUR1=`cat /tmp/1wire/$SID1/temperature|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.05;printf "%.1f", $1}'`
S_NAME1=`cat /mnt/config.txt|grep "S_NAME$SENSOR1="|sed -e s/"S_NAME$SENSOR1="//|sed -e s/^M$//g`
echo "Temperaturen med nummer $SENSOR1 och namnet $S_NAME1 vars temperatur just nu är $TEMPERATUR1 läses in"
if [ $ANTAL_SENSORER == 2 ]; then
SID2=`cat /mnt/config.txt|grep S$SENSOR2=|sed -e s/S$SENSOR2=//|sed -e s/^M$//g`
TEMPERATUR2=`cat /tmp/1wire/$SID2/temperature|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.05;printf "%.1f", $1}'`
S_NAME2=`cat /mnt/config.txt|grep "S_NAME$SENSOR2="|sed -e s/"S_NAME$SENSOR2="//|sed -e s/^M$//g`
echo "Temperaturen med nummer $SENSOR2 och namnet $S_NAME2 vars temperatur just nu är $TEMPERATUR2 läses in
#Följande rad jämför de två temperaturerna och anävnder den lägsta
TEMPERATUR=`echo "$TEMPERATUR1 $TEMPERATUR2" |awk '{if ($1 < $2) print $1; else print $2}'`
else
TEMPERATUR=$TEMPERATUR1
fi
echo $TEMPERATUR
wget -O - -q http://www.temperatur.nu/rapportera.php?s=$STAD\&id=$ID\&t=$TEMPERATUR
Sen lägger du till scriptet i crontab med 3 minuters mellanrum.
Har en sensor, kallad S1.
Nåt är fel - som jag inte förstår. Dvs en sökväg som inte stämmer men jag är inte med på vad som letas efter
versionen på min asus är bland de första du gjorde...
root@TemperaturMonitor:/mnt/scripts# /mnt/scripts/report_temperature.sh
/mnt/scripts/report_temperature.sh: /mnt/scripts/report_temperature.sh: 1: nvänd: not found
cat: /tmp/1wire//temperature: No such file or directory
Temperaturen med nummer S1 och namnet vars temperatur just nu är läses in
/mnt/scripts/report_temperature.sh: /mnt/scripts/report_temperature.sh: 1: Syntax error: Unterminated quoted string
root@TemperaturMonitor:/mnt/scripts#
root@TemperaturMonitor:~# vi /mnt/scripts/report_temperature.sh
#!/bin/sh
#Detta script rapporterar temperaturen till temperatur.nu
#använd 1 eller 2 sensorer om 1 sensor används läses endast "SENSOR1"
ANTAL_SENSORER="1"
SENSOR1="1"
SENSOR2="Y"
STAD="sibirien"
ID="blablabla..."
#ÄNDRA INTE NÅGOT NEDANFÖR DENNA RAD OM DU INTE VET EXAKT VAD DU GÖR!
SID1=`cat /mnt/config.txt|grep S$SENSOR1=|sed -e s/S$SENSOR1=//|sed -e s/^M$//g`
TEMPERATUR1=`cat /tmp/1wire/$SID1/temperature|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.05;printf "%.1f", $1}'`
S_NAME1=`cat /mnt/config.txt|grep "S_NAME$SENSOR1="|sed -e s/"S_NAME$SENSOR1="//|sed -e s/^M$//g`
echo "Temperaturen med nummer $SENSOR1 och namnet $S_NAME1 vars temperatur just nu är $TEMPERATUR1 läses in"
if [ $ANTAL_SENSORER == 2 ]; then
SID2=`cat /mnt/config.txt|grep S$SENSOR2=|sed -e s/S$SENSOR2=//|sed -e s/^M$//g`
TEMPERATUR2=`cat /tmp/1wire/$SID2/temperature|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.05;printf "%.1f", $1}'`
S_NAME2=`cat /mnt/config.txt|grep "S_NAME$SENSOR2="|sed -e s/"S_NAME$SENSOR2="//|sed -e s/^M$//g`
echo "Temperaturen med nummer $SENSOR2 och namnet $S_NAME2 vars temperatur just nu är $TEMPERATUR2 läses in
#Följande rad jämför de två temperaturerna och anävnder den lägsta
TEMPERATUR=`echo "$TEMPERATUR1 $TEMPERATUR2" |awk '{if ($1 < $2) print $1; else print $2}'`
else
TEMPERATUR=$TEMPERATUR1
fi
echo $TEMPERATUR
wget -O - -q http://www.temperatur.nu/rapportera.php?s=$STAD\&id=$ID\&t=$TEMPERATUR
~
~
~
~
root@TemperaturMonitor:~# /mnt/scripts/report_temperature.sh
cat: /tmp/1wire//temperature: No such file or directory
Temperaturen med nummer 1 och namnet vars temperatur just nu är läses in
/mnt/scripts/report_temperature.sh: /mnt/scripts/report_temperature.sh: 1: Syntax error: Unterminated quoted string
elf98 skrev:Det är lääääääänge sedan jag gjorde systemen och jag har inte alla revisioner i huvudet längre....
Du får modifiera scriptet så det inte läser configfilen utan direkt på 1wire-katalogen istället...
OK. Jag försökte en bra stund nu men trots att Google är min vän så löser jag inte syntax i filen. Även om jag ser vad jag behöver göra...
Om temperaturen i Åkers Styckebruk är intressant för någon annan än mig så hoppas jag på att få lite hjälp annars får nog tyvärr stationen tas bort ur temperatur.nu's lista. Sorry.