1wire i befintligt ethernet nät

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kristoffer123

1wire i befintligt ethernet nät

Inlägg av kristoffer123 »

jag har läst att ett bus nät är att föredra. I huset och garaget är det redan draget ethernet kablar och uttag.
Jag kommer inte att använda alla dessa uttag utan kan dedikera dem till 1wire nätet.
Alla dessa kablar samlas i en patchpanel.
Tror att från patchpanelen och ut till sensorn blir väl ca 15m. Till en början tänkte jag koppla in ca 8 temperatur sensorer, några fuktmätare och en räknare.

Kan jag bygga ett bus nätverk med hjälp av dessa kablar?
Vill bygga ett stabilt nät från början och då helst utnyttja kabeln som redan är dragen.
riro
Tar hemautomation på allvar

Re: 1wire i befintligt ethernet nät

Inlägg av riro »

Så här kopplar jag, och det har då fungerat hittills. :)
Capture.JPG
riro

Inlägg av riro »

Och här finns mer ideer och tankar:
http://blogg.sundhult.com/1-wirenatverk/1-wirereferens/
kristoffer123

Inlägg av kristoffer123 »

ahh..kvarstår hur göra i andra änden av kabeln.
För att få dem att ligga i serie bör de kopplas efter varandra i mitt mediaskåp. Är det då en hub från m.nu jag behöver då?
riro

Inlägg av riro »

Du kan nog tillverka en egen korskopplingskabel eller en egen liten hub.

Om du läser på lite om 1-Wire så ser du att hela nätet är en slinga som går att koppla / förgrena lite hur man vill... bara att hålla koll på de olika kablarna så man inte råkar använda ex PWR till GND någonstans. :)

Huben från m.nu strömsätter nätet vilket iofs kan vara trevligt, men det är ingenting som behövs i ett litet (under 200m kabel) nät som bara mäter temperatur.
gein

Inlägg av gein »

Jag skulle rekommendera att koppla trådarna enligt [1]. Skulle det levereras sensorer med färdiga RJ45-honor så lär det antagligen vara dragna efter det schemat. Det är dessutom samma schema som Hobby Boards i USA använder och deras sensorer med RJ45 kör detta schema. Att hitta på ett eget schema för trådarna känns helt onödigt.
Skriv svar