Styra direktverkande el

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hans

Styra direktverkande el

Inlägg av Hans »

Jag har en fritidsstuga som jag har rätt många mil till och jag vill därför kunna övervaka och styra den remote.
Grundtanken är att sätta dit ett 3g-modem och router och sedan någon form av burkar för att styra och övervaka.

Det jag vet att jag vill övervaka är:
Temperatur
Se till att en luftavfuktare i grunden fungerar (kan lösas mha en ip-webbkamera som visar displayen på luftavfuktaren).

Det jag vet att jag vill kunna styra är
Värmen. Huset värms upp av direktverkande el. Elradiatorerna är fast anslutna (dvs inte via vägguttag). Deras termostater står på max och istället regleras temperaturen av en central rumsgivare/termostat. Systemet är från sena 80-talet då huset byggdes. Termostaten har ingen funktion för att styras externt. Jag vill kunna sätta den på 10 grader när jag inte är där och kunna sätta upp den till 20 grader något dygn innan jag kommer dit.
Eftersom den inte går att styra så ser jag två möjligheter. Antingen så byter jag ut termostaten mot något som går att styra eller så hittar jag någon koppling så att jag sätter elementen på cirka 20 grader och kan koppla in eller förbi termostaten (dvs antingen styr termostaten temperaturen (för att ha 10 grader) eller så är den helt bortkopplad och elementens egna termostater styr för att värma upp stugan till boendetemperatur)
Sedan är det givetvis trevligt att kunna slå av och på lite lampor, men det är inte så viktigt.

Jag vill undvika att behöva byta ut hela uppvärmningen utan vill hitta en billigare lösning. I den bästa av världar så slipper jag också ha en dator stående där utan att allt kan styras via nätet.
Någon som har några bra förslag för framför allt uppvärmningen (resten går ju med någon variant av tellstick)?

/Hans
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Re: Styra direktverkande el

Inlägg av gflygt »

Min lösning är gjord så, att jag har samlat värmen i ett påslag. När det inte är på, så sköter en termostat så att det hålls på min 10 grader. Sen sköter en kontaktor påslaget. Kontaktorn styr jag med ett relä, som kan aktiveras på fjärr. I mitt fall med en Mixtracall. En minicallmottagare med 16 styrbara utgångar. Den tekniken är ju inte helt ny, så jag tänkte ersätta Mixtracall-mottagaren med nånting, som kan slå på kontaktorn via sms till den 3G-router jag har anslutit en Tellstick till.

Ännu har jag bara hittat exempelvis Proove sys2000. Men den är avsedd att bryta 230V, så jag letar efter något motsvarande för aktivering av kontaktorn. Sys2000-brytaren klarar bara Max 1000W, o jag gissar att mina sju element är betydligt större last.

Gunnar

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Skriv svar