Någon som har erfarenhet på vilken räckvidd man kan få på zwave med Razberry, point-to-point? Jag har en RPi med Razberry i ett stängt skåp (laminerad spånskiva) på kontoret och försökt placera en Fibaro RGBW-puck i uteförrådet ca 14 meter längre bort med ett par isolerade träväggar emellan. Då får jag ingen signal. Har även en RFXtrx tranceiver till samma RPi och en ESIC termometer samt en RFXmeter i uteboden som har signal. Hur är räckvidden jämförelsevis mellan zwave och "nexa".
Har läst att zwave-enheter fungerar som repeaters men får man några märkbara fördröjningar i dessa fall eller tappar man funktionalitet på något vis?
Z-Wave är ett meshat nät. Så snart fler prylar som inte är batteridrivna ansluts kommer nätet att byggas upp som ett spindelnät där prylarna kommunicerar med varandra. Det är helt enkelt så tekniken fungerar.
Jag har i nuläget ~30 noder i mitt nät och har inte märkt av några direkta fördröjningar.
Är också intresserad av range på en RaZberry. Om den inte klarar 14m genom lite träväggar med isolering så är det ju inte så bra. Kanske kan man placera en till ZWave "halvvägs" så att den skickar vidare...