Mäta fjärrvärme med 1-Wire

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Mäta fjärrvärme med 1-Wire

Inlägg av flyvert »

Hej

Har sökt lite efter tips på hur man skulle kunna mäta mängden energi man tar ut från fjärrvärmeväxlaren här hemma.

Antar att fråga fjärrvärmeleverantören om möjligheten att få koppla en pulsräknare till S0 plinten som säkerligen finns där bakom plomberingen är som att "plantera ris på månen"... :(

Har en teori om: (TempIn - TempUt) * Flöde

De första parametrarna har jag redan koll på med 1-Wire sensorer... men hur mäter man flödet i kopparröret utan att spränga budgeten för en medelmåttig svensk ingenjör anställd på en stor koncern tillika tvåbarnspappa med en par tre miljoner i lån på 70-talskåken belägen i en perifer förort till en mellansvensk stad samt ägare till en 10+ år gammal svensk kombi med smärre renoveringsbehov samt sambo som vill ha nytt kök, hus & liv, dvs långt ifrån "sjyyyst lya på Narvavägen, stadsrådsinkomst- eller pension" (ni som sett den helt underbara filmen "Darling" vet vem jag är... fast jag är några år innan Bernards situation...)? :D

Går det att genomföra "beröringsfritt" (hade inte tänkt leja rörmokare för att sätta in nån propeller...)?

BKAB?

Någon som vet vad de kostar?

Andra alternativ?

Avlyssna radioöverföringen (LEDn på radiolådan verkar blinka i fast takt oavsett tid på året o effektuttag annars hade man ju kunnat räkna på den likt man gör på elmätaren)?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Mäta fjärrvärme med 1-Wire

Inlägg av elf98 »

Kul beskrivning av orsaken till att det inte får kosta så mkt! :)

Att mäta flöde utan att sätta dit sensor eller ha tillgång till befintlig sensor låter som ett intressant projekt. Tyvärr inte något bra tips på lager, men jag ser med spänning fram emot smarta förslag.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ekdahl
Gillar hemautomation

Inlägg av ekdahl »

Om man kan förutsätta följande borde det gå att lösa:
* Det finns display på fjärrvärmemätaren där du kan se förbrukningen
* Du loggar temperaturerna in och ut på sekundärsidan
* Flödet är konstant

Dvs har du förbrukning och deltatemperatur borde du kunna räkna ut det konstanta flödet.
Kan du dessutom/istället se momentant effektuttag blir det ännu enklare då du känner till temperaturerna.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det finns ultraljudsbaserade flödesmätare men då hamnar vi i fel prisklass.

Jag har sett OCR-baserade lösningar för vattenmätare som borde vara mycket enklare att få till beroende på vad displayen till fjärrvärmen visar.
flyvert

Inlägg av flyvert »

Helt rätt, glömde att nämna att det finns en display som kan visa momentan och ackumulerad förbrukning.

Flödet kanske är konstant? Under sommaren då utetempen överstiger, jag tror 13 grader så stänger den ned radiatorcirkulationspumpen och tar endast ut fjärrvärme vid varmvattenuttag - men flödet kanske fortfarande passerar "förbi"? Måste kolla upp rördragningen... :-)

Får kanske fundera på att sätta upp lite fler sensorer och räkna fram medelvärden - med ordentlig isolering borde medelvärdena bli rätt hyffsade med inte alltför kort tidskonstant.
flyvert

Inlägg av flyvert »

Temperaturen på inkommande fjärrvärme varierar stort - tror faktiskt att flödet varierar beroende på effektuttag.

Känns som om teorin med konstant flöde inte riktigt stämmer i min fjärrvärmeväxlare.

Räknar visserligen inte ut någon deltatemperatur på fjärrvärmetempen ännu, har inte fått ändan ur o beställa givare (en utegivare skall till oxo) - men att lita på att flödet skulle vara konstant känns lite riskfyllt.
Bilagor
image.jpg
ekdahl
Gillar hemautomation

Inlägg av ekdahl »

Känner att jag måste förtydliga lite. Det jag syftar på är ju alltså att räkna ut förbrukning på din VS-krets, dvs ditt tappvarmvatten ligger utanför detta. I din VS-krets antar jag att du har en egen cirkulationspump som går med fast varvtal?
Temperaturerna mäts på sekundärsidan av växlaren till vs-kretsen.

Man lär ju märka om flödet är hyfsat konstant om man räknar ut vid några olika tillfällen vid olika framledningstemperaturer. Det är viktigt att inte tappa varmvatten när man läser av effekten.

Så här borde man kunna räkna:
P[kW] = Q[m3/s] x ρ[kg/m3] x Cp[kJ/(kg x K)] x ΔT[K]
Q[m3/s] = P[kW] / (ρ[kg/m3] x Cp[kJ/(kg x K)] x ΔT[K])
Q[m3/s] = P[kW] / (990 x 4,18 x ΔT[K])
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Så du tror inte alls på en typ RPi med kamera som tolkar displayens momentanförbrukning?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

larky skrev:Så du tror inte alls på en typ RPi med kamera som tolkar displayens momentanförbrukning?
Vad kör du med för kamera?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Till en RPi funkar väl de flesta webkameror eller den tillhörande kameramodulen.

http://www.instructables.com/id/NanosG2 ... -and-data/
http://www.anfractuosity.com/projects/o ... wer-meter/
flyvert

Inlägg av flyvert »

ekdahl skrev:Känner att jag måste förtydliga lite. Det jag syftar på är ju alltså att räkna ut förbrukning på din VS-krets, dvs ditt tappvarmvatten ligger utanför detta. I din VS-krets antar jag att du har en egen cirkulationspump som går med fast varvtal?
Temperaturerna mäts på sekundärsidan av växlaren till vs-kretsen.

Man lär ju märka om flödet är hyfsat konstant om man räknar ut vid några olika tillfällen vid olika framledningstemperaturer. Det är viktigt att inte tappa varmvatten när man läser av effekten.

Så här borde man kunna räkna:
P[kW] = Q[m3/s] x ρ[kg/m3] x Cp[kJ/(kg x K)] x ΔT[K]
Q[m3/s] = P[kW] / (ρ[kg/m3] x Cp[kJ/(kg x K)] x ΔT[K])
Q[m3/s] = P[kW] / (990 x 4,18 x ΔT[K])

Jag hade grus i ögonen - du skrev faktiskt sekundärsidan! Dags att skaffa mig terminalglasögon kanske... :roll:

Du har rätt, på sekundärsidan går cirkpumpen med fast varvtal (den fimpar när utomhustempen överstiger 13 men det kan man ju lätt hantera).

Skall skaffa givare på alla fyra positionerna, synd bara att givarna med metallfolie är 3x dyrare än de i krympslang. Känns lite fett att slänga ut 1876 kr på fyra givare med folie när motsvarande utan folie kostar 556 kr.

Blev lite tänd på idén att försöka spela in vad telemetridosan skickar varje minut... kanske krypterat, men kanske inte?
flyvert

Inlägg av flyvert »

larky skrev:Så du tror inte alls på en typ RPi med kamera som tolkar displayens momentanförbrukning?
Har lekt lite med kameran, den verkar dra fett med CPU o man måste lirka en massa med komprimering, filformat för att sen få tag i nån slags "live OCR" som skall tolka... nja... Ekdahls förslag med mätning på sekundärsidan låter lite enklare och mer "pålitligt" (dock med risk för felavläsning och ingen koll på varmvattenuttaget)
ekdahl
Gillar hemautomation

Inlägg av ekdahl »

flyvert skrev:Skall skaffa givare på alla fyra positionerna, synd bara att givarna med metallfolie är 3x dyrare än de i krympslang. Känns lite fett att slänga ut 1876 kr på fyra givare med folie när motsvarande utan folie kostar 556 kr.
Jag använder såna här till rör hemma: Dallas 1-wire PRO rörgivare 174:-
flyvert

Inlägg av flyvert »

ekdahl skrev:
flyvert skrev:Skall skaffa givare på alla fyra positionerna, synd bara att givarna med metallfolie är 3x dyrare än de i krympslang. Känns lite fett att slänga ut 1876 kr på fyra givare med folie när motsvarande utan folie kostar 556 kr.
Jag använder såna här till rör hemma: Dallas 1-wire PRO rörgivare 174:-
Bra tips! Där blir det nog affär!
flyvert

Inlägg av flyvert »

Ersatte två m.nu vanliga inplastade 125ºC givare (dvs med dubbla krympslangar, ingjuten i smältlim och med +5V matning) med den typ WebIQ säljer.

På inkommande fjärrvärme ser jag en markant skillnad, c:a 7 grader.
På utgående radiatortemp ser man inget.

Givarna satt monterade på samma sätt, dvs dikt an röret o med rejält med isolering runt.

Kan EKKX kabeln, smältlimmet samt krympslangen från m.nu version ligga bakom differensen?

Antar att det är samma chip i både WebIQ samt m.nu:s givare?

Varför blev det inte samma skillnad på den andra givaren? Same-same, men med lite lägre temperatur avläst?

WebIQs givarkapsling av aluminium blev varm i princip samma stund som jag la den mot röret - hann inte ens få dit slangklämman innan +70 grader började kännas lite väl varmt i fingrarna... man är ju ingen svetsare... ;-)

Har någon nån teori?
Bilagor
Ny givare skiljer +7 grader?
Ny givare skiljer +7 grader?
Skriv svar