Har sökt lite efter tips på hur man skulle kunna mäta mängden energi man tar ut från fjärrvärmeväxlaren här hemma.
Antar att fråga fjärrvärmeleverantören om möjligheten att få koppla en pulsräknare till S0 plinten som säkerligen finns där bakom plomberingen är som att "plantera ris på månen"...

Har en teori om: (TempIn - TempUt) * Flöde
De första parametrarna har jag redan koll på med 1-Wire sensorer... men hur mäter man flödet i kopparröret utan att spränga budgeten för en medelmåttig svensk ingenjör anställd på en stor koncern tillika tvåbarnspappa med en par tre miljoner i lån på 70-talskåken belägen i en perifer förort till en mellansvensk stad samt ägare till en 10+ år gammal svensk kombi med smärre renoveringsbehov samt sambo som vill ha nytt kök, hus & liv, dvs långt ifrån "sjyyyst lya på Narvavägen, stadsrådsinkomst- eller pension" (ni som sett den helt underbara filmen "Darling" vet vem jag är... fast jag är några år innan Bernards situation...)?

Går det att genomföra "beröringsfritt" (hade inte tänkt leja rörmokare för att sätta in nån propeller...)?
BKAB?
Någon som vet vad de kostar?
Andra alternativ?
Avlyssna radioöverföringen (LEDn på radiolådan verkar blinka i fast takt oavsett tid på året o effektuttag annars hade man ju kunnat räkna på den likt man gör på elmätaren)?