Nybörjare på 1Wire..... några frågor

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
maeron
Tar hemautomation på allvar

Nybörjare på 1Wire..... några frågor

Inlägg av maeron »

Hej,

Jag läste någonstans att alla 1-wire enheter har unika ID nummer typ MAC adress så man vet vilken mätare man läser av. Jag såg någon som monterat en DS18S20 rakt på en RJ45 kontakt och satt den i ett nätverksuttag. Han hade sedan satt en sådan i varje rum i en seriekoppling.

Hur i helskotta får namn till detta? Har han något på andra sidan som är ID adressen eller?

Vad jag egentligen vill veta är följande.
Vad behöver jag inhandla för att kunna sätta ett antal tempsensorer (både ute och inne), ljussensorer (mest ute :) ) och koppla detta till en dator?
Jag vill använda Adapter USB 1wire (DS9490R) för koppling till datorn.

/Martin
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det är riktigt att varje enhet har ett eget unikt ID.
För att göra det du vill så behöver du en USB-adapter, ett antal temperatur-sensorer och ett antal ljussensorer. Alla skall ligga i en slinga med så korta avstickare som möjligt.
Beställer du de från shop.temperatur.nu kan du få alla färdigkontakterade, så att det bara är att klicka i enheterna i varandra och börja mäta.

Erik brukar använda 4-ledare med RJ11 kontakter, det går givetvis även bra att använda RJ45 kontakter, och om man redan har ett draget nätverk kan det vara att föredra. Det du har sett är någon som helt enkelt har använt ett par i en nätverkskabel för att dra sitt nätverk. Det behövs inte mer än RJ45-kabeln och DS18S20'n i änden för att mäta, i och med att enheten innehåller allt för att kommunicera på 1-wire nätverket, inklusive sin adress.
Dock innebär det oftast att du får ett nätverk med långa förgreningar, så det är inte något att rekommendera som ett generellt tillvägagångssätt.
maeron

Inlägg av maeron »

Tack för snabbt svar,.

Jag har ett fast nätverk kopplat i huset med 2-4 uttag per rum samt 4 uttag i garaget (data dåre som man är passade man ju på att dra kabel vid ombyggnationen :) )

Det är dessa kablar jag tänkte använda.

Du menar att DS18S20 har ett eget inbyggt ID per krets?

Jag antar att jag använder ett sk stjärnnät i mitt fall. Hur gör man ihopkopplingen innan USB donglen ?

Är det en RJ11 ut ifrån USB donglen? Finns konverterare RJ11 till RJ45?

/Martin
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hej,

Varje 1-Wire enhet har ett unikt 64-bitars ID inbränt vid tillverkningen vilket garanterar att ingen enhet har samma ID som en annan. (Sen finns det hemgjorda enheter som inte följer standarden till 100%)

Om du kan undvika stjärnnät så är det bra, men jag antar att du inte har så mycket val?

Det är en RJ12 ut från dongeln, men den kommer med en RJ12-RJ11 konverterare. Dock är det ju lätt att själv tillverka en RJ12-RJ45 konverter.

Tänk också på att USB dongeln kan spänningssätta nätet, så om du kan undanvara tre trådar (Vdd, DQ & GND) får du ett mer driftsäkert nät.

Förslagsvis läser du de guider som Erik skrivit (bla http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=170) samt Dallas/Maxim's dokument angående uppbyggnad av nätverket.
maeron

Inlägg av maeron »

För att undvika stjärnnät skulle man kunna bygga specialkabel mellan patchkontakterna i patchpanelen som skapar en serieslinga. dock blir den dubbelt så lång, men det kanske är bättre?

Vad jag menar är att i kontakt 1 kommer DQ och GND in på pinne 4 & 5, sen kopplar man en DQ-ut på tex pinne 6 som går vidare till kontakt 2 tillsammass med GND till pinne 4&5 (pinne 6 ifrån kontakt 1 går till pinne 4 på kontakt2 osv)

Kan en sådan läsning fungera eller blir det problem om GND är kortare än DQ slingan?

Om jag läst på ordentligt *ler* på http://www.hobby-boards.com/catalog/how ... ecting.php så använder RJ12 enbart 2 pinnar (3&4) mendan RJ45 har 4 GND och 1 DQ.
Vad är Vdd för tråd, är det "+5v DC Regulated" ?

Har precis beställt "Weather Toys: Building and Hacking Your Own 1-Wire Weather Station" så förhoppningsvis ställer jag mindre frågor snar/ eller kanske många mer :)

Återkommer säkert med massa mer frågor när paketet ifrån temperaturshoppen har kommit :)

/Martin
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jo, det skulle väl kunna fungera. Jag har själv aldrig byggt något nät längre än några meter (har bara jobbat med mjukvarusidan än så länge), men även ett stjärnnät fungerar ju. Vore jag dig skulle jag nog prova båda varianterna för att se vilket som fungerar bäst.

Vdd är +5V (+12V då adaptern levererar en programmeringspuls, om den stöder det). Egentligen behövs den ju bara då du vill mäta temperaturer över 85 grader, men om du har tillräckligt med trådar så tycker jag du ska spänningsmata nätet ifall du i framtiden ska koppla in t.ex. en LCD driver eller liknande.

Mer detaljer finner du i t.ex. http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf

Här är också bra info: http://www.hobby-boards.com/catalog/how ... basics.php
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Om det inte blir extremt långa nät så är det tydligen bättre om du kopplar det så att det blir en serie-slinga ja. Se till att du använder de kablar som är tvinnade i par bara. (dvs 4&5, 3&6, 1&2, 7&8)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Istället för en 8) skulle det givetvis varit "8 )" i slutet av förra inlägget, borde förhandsgranska oftare. :)
Skriv svar