Komma igång - innetemperatur

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jeppis

Komma igång - innetemperatur

Inlägg av jeppis »

Hej
Jag är ny här så ursäkta om jag skriver i fel forum eller dylikt ;-)

Jag skulle vilja komma igång med att samla in temperaturen från olika rum (högsta, lägsta, medel osv) med nån typ av trådlösa givare. Har nosat lite på Z-wave men vet inte riktigt vad jag behöver för att komma igång. Kan någon pusha mig i rätt riktning? Tack på förhand
bjorktorp
Gillar hemautomation

Re: Komma igång - innetemperatur

Inlägg av bjorktorp »

Välkommen till temperaturgemenskapen.

Du kan säkert hitta en del funderingar kring det du vill göra om plöjer igenom gamla diskussioner här på forumet. Jag vill egentligen inte rekommendera något särskilt. Var och en har oftast unika förutsättningar och preferenser. Däremot kan jag ju berätta hur jag har gjort. Kanske det kan ge dig någon idé. Andra får hoppa in och beskriva sina lösningar.

Jag har ett antal http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=340661 i "sommarstugan" som rapporterar in temperaturerna via en Tellstick Duo. I datorn där Duon hänger snurrar ett egenutvecklat skript som petar in värdena i rrd-databaser och dessutom också ser till att hålla en grundtemperatur i valda rum, genom att slå av och på elradiatorer som är anslutna via Nexa-brytare.

Jag skickar med en bild på resulterande grafer också.
Dagstemperaturer
Dagstemperaturer
graph_day.png (32.27 KiB) Visad 3732 gånger
/Roger
jeppis

Inlägg av jeppis »

Hej
Tack för ditt snabba svar. Måste du ha datorn påslagen hela tiden för att det ska funka (medeltemp osv) eller har sensorerna ett visst "minne"? TellStick net verkar ju ha samma egenskaper som Duo utan att behöva ha dator.

Tommy
bjorktorp
Gillar hemautomation

Inlägg av bjorktorp »

Sensorerna har inget minne. De skriker bara ut den temperatur de känner varje minut. Det måste plockas upp av något. I mitt fall en Duo ansluten till en dator. Datorn är igång hela tiden. Visst, en Net skulle kunna göra samma sak också. Den stora skillnaden är att med en Net är man beroende av av en fungerande internetaccess och en molntjänst som historiskt sett har haft en del tillgänglighetsbrister.

Jag är så pass gammalmodig och tjurig så jag hävdar tesen "kan själv". Jag använder ju mitt ställerage till att säkerställa frostfrihet i ett hus 50 mil bort. Då känns det "sådär" att ha de beroenden som en Net introducerar. Lösningen måste kunna fungera autonomt. Min internetaccess där borta består också i att grannen upplåter en del av sitt trådlösa nät. När de åker iväg en längre stund brukar de också stänga av routern. Då måste min lösning fungera ändå.

Jamen, om något pajar då - undrar du kanske? Jo, om datorn pajar så står det en Raspberry Pi på linkelut och grannen har "gått kurs" på hur bytet ska ske. Om det blir totalpaj, ja då får grannen plocka bort Nexabrytarna och justera in termostaterna på radiatorerna till lämplig nivå. Inget IT-stöd och ingen grafning, men hyfsad funktion i alla fall.

/Roger
Skriv svar