NorthQ elmätare - Hur konfigurerar jag den till Fibaro HC2?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
linsri
Wannabe

NorthQ elmätare - Hur konfigurerar jag den till Fibaro HC2?

Inlägg av linsri »

Är relativt ny i sammanhanget och har inhandlat lite roliga grejer som en HC2 samt en elmätare NorthQ 9021 (utan usb z-wave stick)
Fibaron hittar NorthQ´n och lägger till den utan problem men det kommer inte in några parametrar. Har hittat några trådar där dom visar vilka parametrar som man skall ha in i NorthQ´n ( http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=24661 ) men dom känns snarare som att dom skall läsas in via programmet man laddar ner specifikt för NorthQ och som kräver usb - Zwave dongeln.
Är det någon som stött på samma typ av problem och vet hur man löser det?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: NorthQ elmätare - Hur konfigurerar jag den till Fibaro H

Inlägg av elf98 »

Om du går in under advanced kan du längst ner på sidan lägga till parametrarna manuellt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
linsri
Wannabe

Inlägg av linsri »

Jag har försökt att lägga in parametrarna manuellt, men parametrarna som är på länken känns inte som dom är för Fibaron då dom hänvisar till Size 1, Size 2 osv. när fibaron har 1d, 2d eller 4d som alternativ. Dessutom verkar den inte ta parametrarna när jag lägger in dom, när jag trycker spara så stannar inte inställningarna kvar utan det står bara 0 när jag går in igen. Så.. jag har testat att lägga in parametrarna under advanced.... det är därför jag ber om assistans och om det är någon som stött på detta och har en ide om hur man löser det.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

size är hur många byte, eller digits. 1d = size 1.

När du har sparat värdena måste du skicka en node information frame från NorthQ-mätaren (har inte testat den så jag vet inte exakt hur man gör, men oftast dubbel eller trippeltryck på knapp. I bland enkeltryck för att väcka bara).
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
linsri
Wannabe

Inlägg av linsri »

Har nu (tror jag) fått in allt och fått igång den, trippel tycket gjorde tricket!

tack för hjälpen!!
Skriv svar