Vilken typ av kabelnät för att börja installera 1-wire?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
n0ir
Gillar hemautomation

Vilken typ av kabelnät för att börja installera 1-wire?

Inlägg av n0ir »

Har sedan tidigare ett kombinerat Z-Wave och 433MHz-system hemma som bl.a. loggar temperaturer i alla rum med kombinerade temperaturgivare/hygrometers (433MHz).

Nu skulle jag vilja installera några DS18B20-sensorer ute i ladan där vår vedpanna befinner sig. Det finns analoga termometrar för hur varm ackumulatortankens olika skikt är och jag vill slippa springa ut och kika (samt logga över tid).

Eftersom jag vill ha in data till min Vera Lite så har jag köpt en Fibaro Universal Sensor. Jag har lyckats koppla in en DS18B20-sensor och får den att rapportera till Veran, så den biten är klar.

Nu funderar jag dock på hur jag ska göra med infrastrukturen. Första tanken var att sätta Fibaro Universal Sensorn med alla DS18B20-sesnorer ute i ladan, men det känns vid närmare eftertanke korkat p.g.a. avståndet in till huset där Veran sitter.

Om jag skulle vilja gräva ner en kabel mellan huset och ladan, vad ska detta vara för kabel? Jag kan nästan ingenting om 1-wire men man behöver alltså 3 ledningar? Hur ansluts sedan sensorerna? Det verkar som att folk använder vanliga LAN-kontakter? Kan jag dra ett kombinerat LAN (för datatrafik) och 1-wire-system? Går det att använda både till datatrafik och att skicka temperaturdata?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Vilken typ av kabelnät för att börja installera 1-wire?

Inlägg av flyvert »

Gräv ned en vattentät flexislang där du sen kan dra vad du behöver, även i efterhand - tänk på att det kan vara lättare att efterdra i en 4-5 cm dia slang än vanlig elslang (16mm). Grövre lär kosta lite mer.

Dra sen en EKKX (2x2 partvinnad) för 1-wire + en CAT5e (4x2 partvinnad) för kommande ethernet-anslutningar.
Alt drar du två CAT5e o kör 1-wire på den ena o ethernet på den andra.

Släng nån gammal planka etc på slangen innan du gräver igen diket så får du en förvarning om du skulle råka gräva på samma ställe i framtiden, alt. köp en rulle markeringstejp eller varför inte båda...

Det är bekvämt att bygga nät med RJ11/12 kontakter o Y-klykor. Kontakterna är inte svindyra o tången kostar en par hundringar på Kjell, CO eller BT - mina "hovleverantörer" :lol:
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar