Transformatorer surrar med Fibaro dimmer

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
mrhedstrom
Wannabe

Transformatorer surrar med Fibaro dimmer

Inlägg av mrhedstrom »

Hej,
Jag har idag en trappkoppling i hallen med en dimmer (Eljo trend transistordimmer 600W E 19 016 07) och en vanlig trapp brytare till en ljusskena med 5 halogenlampor med transformatorer (IKEA 365+ SÄNDA). Det fungerar bra men jag vill byta ut det till z-wave prylar. (se bild "Vanlig trappkoppling idag") Nu när jag drog en nolla och kopplade in en Fibaro dimmer (FGD211), och paralellkopplade två monostabila brytare mellan Sx och S1 som trappkoppling, går det att dimma och allt ser bra ut. (Se bild "Fibaro dimmer med surrande transformatorer") Men det låter riktigt mycket om alla transformatorer i skenan då jag inte har 0 eller 100% på dimmern. Jag antar att detta är ett ganska normalt beteende med så hög kapacitans av så många transformatorer. Men det fungerar ju med eljo dimmern utan surr.

Finns det någon lösning för att få transformatorerna att inte surra med Fibaro dimmern eller finns det någon annan z-wave dimmer som skulle fungera bättre?

Alternativet jag ser är att använda min tidigare dimmer (ELJO:n) och sätta in en z-wave brytare i andra apparatdosan. Men då kommer jag inte ha trappfunktion (Se bild "Idé på dålig lösning") utan kan bara tända och släcka på knappen eftersom jag inte hittar någon z-wave brytare med den sortens trappfunktion. Så då får jag istället koppla den brutna fasen från en annan z-wave brytare till båda fas ingångarna på Eljo dimmern. Jag tycker inte detta är en bra lösning eftersom jag behöver möjligheten att tända/släcka från båda platserna.

Är det någon som har några idéer eller kanske till och med en lösning på mitt problem?
Bilagor
Idé på dålig lösning
Idé på dålig lösning
Fibaro dimmer med surrande transformatorer
Fibaro dimmer med surrande transformatorer
Vanlig trappkoppling idag
Vanlig trappkoppling idag
trappkoppling idag.png (8.68 KiB) Visad 5289 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Transformatorer surrar med Fibaro dimmer

Inlägg av elf98 »

Problemet är sannolikt att transformatorerna helt enkelt inte är kompatibla med Fibarodimmern som är en framkantsdimmer. Eljo-dimmern är sannolikt en bakkantsdimmer.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar