Vanlig rörelsedetektor och fibaro insatsbrytare

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
jge4913
Wannabe

Vanlig rörelsedetektor och fibaro insatsbrytare

Inlägg av jge4913 »

Jag vet inte om jag har valt rätt tråd nu, men: jag försökte koppla ihop en Fibaro insatsbrytare 1x3kw med en rörelsedetektor från Elko, för resistiv last (dvs. där nolla inte krävs). Tanken var att insatsbrytaren skulle få "på-signal" när rörelsedetektorns ir-sändare kände av rörelse och vice versa när rörelsedetektorn efter angiven tid inte hade känt av rörelse. Det gick inte alls, uppenbarligen.

Min fråga är nu, förutom nyfikenhet om varför det inte fungerade, om det skulle det gå att använda någon form av liknande rörelsedetektor, exempelvis en som är för för induktiv last, dvs. en sådan som även kräver nolla? Ett alternativ är att koppla ihop insatsbrytaren med en Fibaro Motion Sensor (FGMS-001) men det finns tydligen ännu kompatibilitetsproblem Veralite...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Vanlig rörelsedetektor och fibaro insatsbrytare

Inlägg av elf98 »

Om sensorn är för resistiv last kräver den att det finns en last ansluten hela tiden. Fibarobrytarens ingång är sannolikt inte stor nog för att sensorn ska fungera.

Har du kollat på de befintliga Z-Wavesensorerna?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jge4913
Wannabe

Re: Vanlig rörelsedetektor och fibaro insatsbrytare

Inlägg av jge4913 »

Tack för svar! Jag var i kontakt med Schneider Electric i går och de menar att det ska fungera om jag istället använder en PIR för induktiv last. Om detta är av intresse för fler, postar jag gärna resultatet. Jag har köpt den här varianten:

http://www.schneider-electric.se/sites/ ... avoption=2

Jag testade en multisensor från Aeon, vilken vänligt nog köptes tillbaka av m punkt nu. Det kan ha varit ett måndagsexemplar men jag väntar tills det dyker upp en uppgradering för Veralite som gör att jag kan använda Fibaros nya multisensor.
Skriv svar