Styra 240v värmekabel med DS2405 plus..?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Styra 240v värmekabel med DS2405 plus..?

Inlägg av sege »

Tjo, jag har lite vatten som går utomhus och värms med värmekabel, idag sköts det manuellt med hjälp av en stickpropp och min hand, jag tänkte pytsa en temp-sensor och när det går under 2 grader eller dylikt dra igång värmekabeln. Tänkte använda reläkit med DS2405 men jag vill inte styra 240v värmekabel direkt.

Förslag på halvledare, opto triac eller vad man nu ska använda som den där kan styra? Kan man t.ex. styra en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014831.htm ?
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Kan annars rekommendera en tellstick och en Nexa utomhusbrytare.
Kör den setupen på min motorvärmare.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Fast jag är jäkligt negativ till att man inte kan kolla status i det där systemet. Jag vill veta vilken status systemet har.

Fast man kanske kan göra tvärtom, mäta med 1-wire om.. fast nä.

Nexus-grejjer fast dubbelriktad trafik skulle jag gilla.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Skulle kunna köra X10 i och för sig. Förslag på hur man styr X10 från Linux?

Vad behöver man i device-väg, USB-grejja?
petersbk

Re: Styra 240v värmekabel med DS2405 plus..?

Inlägg av petersbk »

Hej!
Jag kör sen några år digitemp och x10 för att dels hålla underhållsvärme + inte frysa sönder vattenrör i källaren, samt dels för att värma upp inför helgen.
digitemp läser av ett 10-tal sensorer, ute , inne i källaren osv. samt loggar. Loggen läses varje halvtimme av ett perlscript som vidtar åtgärder via X10 över elnätet i huset.
På sommaren syns inte det så bra på grafen men på vintern kan man speciellt i källartemperaturen se värmen slå av på 5 grader och på vid 1 grad varmt.
http://polly.homelinux.net. X10 körs enkelt med heyu!
Skriv svar