Jag söker en väderstation som förutom "det vanliga" också kan mäta vattentemperaturen i en närliggande sjö. Problemet är att de trådlösa givare jag sett (tex http://www.oregonscientific.se/library/ ... uktID=4385) inte fungerar för året-runt bruk rent praktiskt.
Är det någon som vet hur man kan lösa detta? Tips på väderstationer och givare?
Hur långt bort är den "närliggande" sjön?
100m, 300m, 500m, 1000m?
Har du tillgång till el i närheten av sjön?
Vad har du för väderstation/mätlösning i dagsläget?
Tja...med tanke på att jag just lyckats få den distribuerade sidan av ProcessIt att snurra så säger jag: ett styck AEC-6820 (mycket trevliga, använder dessa i jobbet) i ett skjul nära skön, kopplad till ett trådlöst WLAN och temp sensor, t.ex. en vattensäkrad DS18S20. I den blå burken snurrar ProcessIt med en routing- och 1-Wire modul under Windows XP Embedded. Datat överförs till din gissningsvis befintliga loggdator till en annan instans av ProcessIt som, förutom att läsa dina sensorer hemma i huset, sparar temperaturerna från sjön i en databas.
Genomförbart, men kanske inte till det priset du vill. Drömma får man ju göra
Den är bara några meter bort och jag har mest funderat på någon normal väderstation från Oregon eller LaCrosse med PC-interface. Problemet är att de givare jag sett som har sladd mellan den trådlösa enheten och själva mätproben (tex http://www2.oregonscientific.com/shop/p ... =7&pid=526) inte verkar vara robusta nog för att proben ska ligga i vattnet året runt. Dessutom behöver jag kanske 5-10 m kabel för att nå ut i isfritt vatten.
Är det inte värre än så skulle jag själv välja en 1-wire lösning.
Precis som PerM säger så ökar vattentätningen trögheten något, men i en så stor buffert-kropp som ej sjö tror jag inte att det spelar någon roll.
Då kan du dessutom utan nämnvärd ökad kostnad mäta temperaturen på olika djup med flera sensorer på samma kabel.
Har ni mer tips till en nybörjare som helst skulle sett att en färdig väderstation med lämplig färdig givare skulle löst mina behov. Hur funkar 1-wire? Används det tillsammans med en väderstation och kopplas till PC/internet på det sättet? Eller är det bara att börja löda interface-kort och hacka mjukvara?
tjomme skrev:Trögheten är nog inget problem, tvärt om!
Har ni mer tips till en nybörjare som helst skulle sett att en färdig väderstation med lämplig färdig givare skulle löst mina behov. Hur funkar 1-wire? Används det tillsammans med en väderstation och kopplas till PC/internet på det sättet? Eller är det bara att börja löda interface-kort och hacka mjukvara?
Det finns flera mjukvaror för 1-Wire att välja bland (och andra under utveckling ). Vad tänker du köra för platform?
Som sagt, mjukvaror finns det gott om alternativ att välja på. De enklaste är nog de som kör under windows, oavsett val av plattform kan man senare utveckla det till att bli betydligt mer avancerat och kraftfullt om man så önskar.
1-Wire hårdvaran kan absolut vara lika enkel som en vanlig väderstation.
Den absolut enklaste lösningen för din del är ju att surfa in på shop.temperatur.nu, köpa ett modifierat kitt med en sensor, välj om du vill ha seriell eller USB-anslutning, betala 20:- extra för att få den vattentät och välj den kabel-längd som behövs för ett smidigt montage.
Vill du få temperatur på fler ställen i sjön kan du välja ett modifierat kitt med 4 sensorer, lagom längd beroende på var du vill mäta, men då får du anstränga dig lite med att göra skarvarna vatten-täta.
Själva inkopplingen är inte svårare än att koppla in en vanlig telefonkabel i ett modem.