1wire direkt via GPIO kände jag inte till förrän Eriks svar i denna tråd - jag har c:a 10 givare (handfull temp, två st EDS0068, elförb, regnmätare, vindmätare, etc) distribuerat över c:a 50 meter kabel o två busmastrar/RPi (fick problem med att ha allt på samma o klöv bussen då jag hade både RPi o extra busmaster liggande - är på väg in med några LCD displayer oxo)itgubben skrev:Jag trodde inte att det fanns stöd för detta i owfs så jag kör hemmahack. Men finns det stöd i owfs så är jag intresserad...
Egentligen vet jag inte så mycket om owfs. Jag är nybörjare på detta, dock rutinerad inom datorer och Linux.flyvert skrev:Vad saknar du i OWFS?
Inget man får ett lödcert beviljat för... men jag tror att det blev rätt okej ändå. Återstår att såga/fila lite i UPiS lådans topp så att 1wire I2C mastern får plats.elf98 skrev:Bästa alternativet som jag ser det är att löda fast kablar på UPiS så du får ut i2c-bussen.
grelle skrev:Herregud va ni håller på! Jag förstår ju inte ens hälften. Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte bara kan köra usb 1wire stickan, vad är fördelarna/nackdelarna jämfört med expansionskortet eller direkt på GPIO pinnarna som ni nämner här ?! Orkar ni inte så kanske ni kan peka mig någonstans där jag kan försöka förstå hårdvaran så att jag köper rätt grejer från början...
Yikes... var lite väl snabb där... skall man bara ha en (1) är ju expansionskortet faktiskt ett billigare alternativ.elf98 skrev:Fast ska du köpa USB-adaptern måste du köpa 100st för att få dem för 149kr
Om du söker på forumet hittar du diverse trådar om maxprestanda på ett 1-wirenät. Det är elektriska egenskaper (kapacitans, geometri, ekon, etc.) som sätter begränsningarna. En perfekt buss kan enligt vissa vara uppåt 500 meter (men då talar vi perfekt kabel o perfekt anslutna kretsar). Trots att jag känner mig hyffsat påläst och jobbar dagligen med datorkommunikation blev jag lite besviken när min första 1-wirebus "vek ned sig" efter endast c:a 50 meter o tiotalet givare. Lösningen blev att splitta bussen 50/50 och låta owserver / ofws "sy ihop" det så att det på min master-RPi ser ut som om samtliga givare sitter på den (men i realiteten går 50% via Ethernet till den andra slav-RPin där den andra busmastern sitter).grelle skrev:Jag läser runt lite och undrar, finns det någon maxgräns med sensorer på ett expansionskort
Ja, Domotics hittar även RPins egna inbyggda mätsensor (den har inget med 1-wire att göra).grelle skrev:En annan undran, har kopplat in en färdig DS18B20+ på kabel från m.nu och i Domoticz finner jag två tempangivelser. En är några grader högre. Sitter det måtte en på expansionskortet?
Hmm... är det daggpunkten du ser som vissa givare exponerar (tex. EDS0068)?grelle skrev:När jag kör cat i terminalen ska man välja på olika sensorer tydligen, vad är det som gör att jag ska välja just 28.23...(den verkar ha mest överrenstämmande tempangivelse) och inte den som börjar på 10 ? I wikin står det, välj den sensor du vill läsa.
Får man fråga hur du splittar bussen ?! För en hemmapulare.flyvert skrev:Om du söker på forumet hittar du diverse trådar om maxprestanda på ett 1-wirenät. Det är elektriska egenskaper (kapacitans, geometri, ekon, etc.) som sätter begränsningarna. En perfekt buss kan enligt vissa vara uppåt 500 meter (men då talar vi perfekt kabel o perfekt anslutna kretsar). Trots att jag känner mig hyffsat påläst och jobbar dagligen med datorkommunikation blev jag lite besviken när min första 1-wirebus "vek ned sig" efter endast c:a 50 meter o tiotalet givare. Lösningen blev att splitta bussen 50/50 och låta owserver / ofws "sy ihop" det så att det på min master-RPi ser ut som om samtliga givare sitter på den (men i realiteten går 50% via Ethernet till den andra slav-RPin där den andra busmastern sitter).
Vi kanske missförstod varandra, den tempangivelse jag menar är nog inte den Du tänker på. Den ser ut som bifogad fil:flyvert skrev:Ja, Domotics hittar även RPins egna inbyggda mätsensor (den har inget med 1-wire att göra).
flyvert skrev:Kan du göra "ls -l" i katalogen där du har sensorfilerna o lägga in i tråden här?
Kod: Markera allt
drwxrwxrwx 1 root root 8 Aug 22 21:19 05.4AEC29CDBAAB
drwxrwxrwx 1 root root 8 Aug 22 21:19 10.67C6697351FF
drwxrwxrwx 1 root root 8 Aug 22 21:19 28.356183050000
drwxrwxrwx 1 root root 8 Aug 22 21:19 28.356183050000
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 alarm
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 bus.0
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 bus.1
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 bus.3
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 settings
drwxrwxrwx 1 root root 8 Aug 22 21:19 simultaneous
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 statistics
drwxr-xr-x 1 root root 32 Aug 21 13:55 structure
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 system
drwxr-xr-x 1 root root 8 Aug 21 13:55 uncached
Kod: Markera allt
cat /mnt/1wire/10.F6877C010800/temperature
Häftigt, är det för att kontrollera att du låst med andra ord ?flyvert skrev:PS
Off-topic, men...
Har inte hunnit montera ihop UPiS:en ännu - har lagt tiden på att fixa en bättre låda till min "sekundär" RPi - har dragit IO till microswitchar som jag monterat i låskistorna på husets ytterdörrar o magnetkontakter på garageportarna samt brevlådan och skall ta in dessa signaler i RPi mha GPIO. Blev rätt nöjd med lådan o montaget av kretskorten (RPin skall in till vänster). Notera var jag skall sätta 1-wire busmastern på kortet nere till höger i bild.
DS.