RPi + UPiS + 1wire - hur gör man?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

RPi + UPiS + 1wire - hur gör man?

Inlägg av flyvert »

Hej!

Som jag skrev på grelles tråd har jag stött på patrull med UPiS Advanced:s 1wire-funktion.

Drar idag runt en 1-wirebus med en RPi och tillhörande I2C 1wire-master och ville "bygga ut" med UPS...

Jag hoppades på att UPiS 1wire-funktion var "generell" (och kunde köras med OWFS) men tror efter lite läsande att så inte är fallet - jag har iaf inte förstått vad det innebär att låta RPin dra 1wirebussen (istället för UPiS) via GPIO pin 3 ("it can be handled directly from the RaspberryPi via the GPIO_GEN3")

UPiS stöder inte stackning (stift saknas)

UPiS lådan har heller inte plats för nån I2C-wiremodul (såvida man inte kapar lite i locket o låter den sticka ut).

Frågor:

- Kan UPiS 1wire modul köras med OWFS?

- Vad är bästa "plan B"?

Har en tanke på att ta upp ett passande hål i UPiS lådan och "docka" I2C-1wiremastern med UPiS/RPi genom att ersätta kontaktlisten på I2C-mastern med en kort stump bandkabel (6 trådar) o löda ihop det.

Har någon nått förslag?

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: RPi + UPiS + 1wire - hur gör man?

Inlägg av elf98 »

Har inte stenkoll på UPiS. (Har över 1000 artiklar i lager och det är helt enkelt inte möjligt längre att ha detaljkunskap om alla).

Då det hänvisas till GPIO-pinne bör det vara en "dum" bitbanging-master. Dessa har rätt låg prestanda både vad det gäller hastighet och nätstorlek. Bästa alternativet som jag ser det är att löda fast kablar på UPiS så du får ut i2c-bussen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
itgubben
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av itgubben »

Att köra 1-wire bus via GPIO på Raspberry Pi innebär helt enkelt att man drar ut GPIO-pinne 3 + jord och 3,3V från Raspberry Pi och ansluter till 1-wire busen. För att det ska snurra måste man också ladda två kernelmoduler på Raspberry Pi. Jag kör så med c:a 30m bus och sju givare, det går som en klocka.

Jag trodde inte att det fanns stöd för detta i owfs så jag kör hemmahack. Men finns det stöd i owfs så är jag intresserad... ;)
flyvert

Inlägg av flyvert »

itgubben skrev:Jag trodde inte att det fanns stöd för detta i owfs så jag kör hemmahack. Men finns det stöd i owfs så är jag intresserad... ;)
1wire direkt via GPIO kände jag inte till förrän Eriks svar i denna tråd - jag har c:a 10 givare (handfull temp, två st EDS0068, elförb, regnmätare, vindmätare, etc) distribuerat över c:a 50 meter kabel o två busmastrar/RPi (fick problem med att ha allt på samma o klöv bussen då jag hade både RPi o extra busmaster liggande - är på väg in med några LCD displayer oxo)

Kommer att löda på kabel el stift på UPiS kortet så att I2C 1wiremastern kan anslutas uppe på toppen.

Vad saknar du i OWFS?
itgubben
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av itgubben »

flyvert skrev:Vad saknar du i OWFS?
Egentligen vet jag inte så mycket om owfs. Jag är nybörjare på detta, dock rutinerad inom datorer och Linux.
När jag började läsa om sådana här saker verkade det som att många körde owfs och jag tänkte att jag skulle prova det. Men sedan läste jag att stödet för 1w kernelmoduler på Raspberry Pi inte var så bra eller ev. inte fanns i owfs så då gjorde jag lite egna script som använder en RRD databas och ritar bilder med RRD graph. Det funkar fint för mina behov än så länge men det är ju alltid kul att prova lite andra lösningar också.
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Bästa alternativet som jag ser det är att löda fast kablar på UPiS så du får ut i2c-bussen.
Inget man får ett lödcert beviljat för... men jag tror att det blev rätt okej ändå. Återstår att såga/fila lite i UPiS lådans topp så att 1wire I2C mastern får plats.

Har nog resultatet om en par dar...

Vem behöver Prozac när det finns så coola saker på m.nu!?

/f
Bilagor
UPiS I2C + power pins meet 1wire bus master!
UPiS I2C + power pins meet 1wire bus master!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Var är gillaknappen? :)

Driver temperatur.nu

Bild
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Herregud va ni håller på! Jag förstår ju inte ens hälften. Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte bara kan köra usb 1wire stickan, vad är fördelarna/nackdelarna jämfört med expansionskortet eller direkt på GPIO pinnarna som ni nämner här ?! Orkar ni inte så kanske ni kan peka mig någonstans där jag kan försöka förstå hårdvaran så att jag köper rätt grejer från början... :D
flyvert

Inlägg av flyvert »

grelle skrev:Herregud va ni håller på! Jag förstår ju inte ens hälften. Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte bara kan köra usb 1wire stickan, vad är fördelarna/nackdelarna jämfört med expansionskortet eller direkt på GPIO pinnarna som ni nämner här ?! Orkar ni inte så kanske ni kan peka mig någonstans där jag kan försöka förstå hårdvaran så att jag köper rätt grejer från början... :D

Jag har aldrig kört 1-wire via USB sticka, jag köpte ett "RPi + 1wire startkit" (som använder I2C bussen mellan RPi och 1-wire mastern). 1-wire via GPIO låter mer som en ekonomivariant för den som gillar att programmera (vilket jag iofs gör, men jag håller mig till PHP, Javascript, HTML, MySQL och snart även lite Python/C-kod för GPIO hantering).

Fördelar:
+ 1-wire expansionskortet ryms i samma låda som en RPi
+ Undviker RPis kända svaghet: USB portarna kan inte leverera speciellt mycket ström o är känsliga map detta

= Bussen har ESD och överspänningsskydd (vilket jag nog redan haft nytta av...)
[Edit]Kollade upp DS9490R stickan, o den har faktiskt samma DS9503 krets som expansionskortet...
1-wire expansionskort vs USB sticka
1-wire expansionskort vs USB sticka
Nackdelar:
- Expansionskortet är dyrare (295 SEK) jmf USB-stickan (149 SEK)
- m.nu:s UPiS saknar stackningsmöjlighet och man måste modifiera både UPiS och standardlådan ifall man vill köra med UPiS och 1-wire expansionskort på samma gång.

Kör du med USB-sticka passar lådan som m.nu säljer till UPiS.

Har inte haft tid att "docka" min UPiS och master-RPi ännu (sommaren har varit lite för fin och husrenovering har fått gå före hobby). Hoppas dock att jag kan köra igång UPiS:en snart så att jag kan skriva en rad om hur det fungerar.

Finns så mycket att göra... har några LCD displayer på gång oxo (fixat snygg placering i samband med en renovering)... kablage o kontakter fixade till brevlådan för att hålla koll på när det finns post att hämta, garageportarna är kopplade lika så... så till hösten blir det lite GPIO programmering... spännande...

/f
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fast ska du köpa USB-adaptern måste du köpa 100st för att få dem för 149kr :)

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Fast ska du köpa USB-adaptern måste du köpa 100st för att få dem för 149kr :)
Yikes... var lite väl snabb där... skall man bara ha en (1) är ju expansionskortet faktiskt ett billigare alternativ.
Sen föredrar jag att ha prylarna i samma låda jmf med att lasta ned RPin med nåt på dess i mina ögon ömtåliga USB buss...

Är nu färdig med smyglisterna & foderna på det nya köksfönstret o altandörren... skall man ge sig in på att swappa in UPiS:en i helgen måntro? :-)
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

Härligt att snickerierna är gjorda flyvert! Har nu införskaffat ett expansionskort för 1wire och fått igång det, fick dock modifiera lådan lite eftersom stacking headern bygger på höjden som sagt. Jag läser runt lite och undrar, finns det någon maxgräns med sensorer på ett expansionskort. Läser att flera diskuterar att ha mer än ett 1wire expansionskort ?

En annan undran, har kopplat in en färdig DS18B20+ på kabel från m.nu och i Domoticz finner jag två tempangivelser. En är några grader högre. Sitter det måtte en på expansionskortet ?

När jag kör cat i terminalen ska man välja på olika sensorer tydligen, vad är det som gör att jag ska välja just 28.23...(den verkar ha mest överrenstämmande tempangivelse) och inte den som börjar på 10 ? I wikin står det, välj den sensor du vill läsa.
flyvert

Inlägg av flyvert »

grelle skrev:Jag läser runt lite och undrar, finns det någon maxgräns med sensorer på ett expansionskort
Om du söker på forumet hittar du diverse trådar om maxprestanda på ett 1-wirenät. Det är elektriska egenskaper (kapacitans, geometri, ekon, etc.) som sätter begränsningarna. En perfekt buss kan enligt vissa vara uppåt 500 meter (men då talar vi perfekt kabel o perfekt anslutna kretsar). Trots att jag känner mig hyffsat påläst och jobbar dagligen med datorkommunikation blev jag lite besviken när min första 1-wirebus "vek ned sig" efter endast c:a 50 meter o tiotalet givare. Lösningen blev att splitta bussen 50/50 och låta owserver / ofws "sy ihop" det så att det på min master-RPi ser ut som om samtliga givare sitter på den (men i realiteten går 50% via Ethernet till den andra slav-RPin där den andra busmastern sitter).
grelle skrev:En annan undran, har kopplat in en färdig DS18B20+ på kabel från m.nu och i Domoticz finner jag två tempangivelser. En är några grader högre. Sitter det måtte en på expansionskortet?
Ja, Domotics hittar även RPins egna inbyggda mätsensor (den har inget med 1-wire att göra).
grelle skrev:När jag kör cat i terminalen ska man välja på olika sensorer tydligen, vad är det som gör att jag ska välja just 28.23...(den verkar ha mest överrenstämmande tempangivelse) och inte den som börjar på 10 ? I wikin står det, välj den sensor du vill läsa.
Hmm... är det daggpunkten du ser som vissa givare exponerar (tex. EDS0068)?
Kan du göra "ls -l" i katalogen där du har sensorfilerna o lägga in i tråden här?

PS
Off-topic, men...
Har inte hunnit montera ihop UPiS:en ännu - har lagt tiden på att fixa en bättre låda till min "sekundär" RPi - har dragit IO till microswitchar som jag monterat i låskistorna på husets ytterdörrar o magnetkontakter på garageportarna samt brevlådan och skall ta in dessa signaler i RPi mha GPIO. Blev rätt nöjd med lådan o montaget av kretskorten (RPin skall in till vänster). Notera var jag skall sätta 1-wire busmastern på kortet nere till höger i bild.
m.nu breakout board + prototyping
m.nu breakout board + prototyping
DS.
grelle
Gillar hemautomation

Inlägg av grelle »

flyvert skrev:Om du söker på forumet hittar du diverse trådar om maxprestanda på ett 1-wirenät. Det är elektriska egenskaper (kapacitans, geometri, ekon, etc.) som sätter begränsningarna. En perfekt buss kan enligt vissa vara uppåt 500 meter (men då talar vi perfekt kabel o perfekt anslutna kretsar). Trots att jag känner mig hyffsat påläst och jobbar dagligen med datorkommunikation blev jag lite besviken när min första 1-wirebus "vek ned sig" efter endast c:a 50 meter o tiotalet givare. Lösningen blev att splitta bussen 50/50 och låta owserver / ofws "sy ihop" det så att det på min master-RPi ser ut som om samtliga givare sitter på den (men i realiteten går 50% via Ethernet till den andra slav-RPin där den andra busmastern sitter).
Får man fråga hur du splittar bussen ?! För en hemmapulare.
flyvert skrev:Ja, Domotics hittar även RPins egna inbyggda mätsensor (den har inget med 1-wire att göra).
Vi kanske missförstod varandra, den tempangivelse jag menar är nog inte den Du tänker på. Den ser ut som bifogad fil:
Skärmavbild 2014-08-22 kl. 21.13.15.png
flyvert skrev:Kan du göra "ls -l" i katalogen där du har sensorfilerna o lägga in i tråden här?

Kod: Markera allt

drwxrwxrwx 1 root root  8 Aug 22 21:19 05.4AEC29CDBAAB
drwxrwxrwx 1 root root  8 Aug 22 21:19 10.67C6697351FF
drwxrwxrwx 1 root root  8 Aug 22 21:19 28.356183050000
drwxrwxrwx 1 root root  8 Aug 22 21:19 28.356183050000
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 alarm
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 bus.0
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 bus.1
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 bus.3
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 settings
drwxrwxrwx 1 root root  8 Aug 22 21:19 simultaneous
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 statistics
drwxr-xr-x 1 root root 32 Aug 21 13:55 structure
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 system
drwxr-xr-x 1 root root  8 Aug 21 13:55 uncached
Så här skriver ju wikin om OWFS på RPi: http://wiki.temperatur.nu/

"Kontrollera att det fungerar (ändra sensor till vad du har)"

Kod: Markera allt

cat /mnt/1wire/10.F6877C010800/temperature
Därför undrar jag, hur vet jag vilken sensor jag läser ?!
flyvert skrev:PS
Off-topic, men...
Har inte hunnit montera ihop UPiS:en ännu - har lagt tiden på att fixa en bättre låda till min "sekundär" RPi - har dragit IO till microswitchar som jag monterat i låskistorna på husets ytterdörrar o magnetkontakter på garageportarna samt brevlådan och skall ta in dessa signaler i RPi mha GPIO. Blev rätt nöjd med lådan o montaget av kretskorten (RPin skall in till vänster). Notera var jag skall sätta 1-wire busmastern på kortet nere till höger i bild.
DS.
Häftigt, är det för att kontrollera att du låst med andra ord ?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

10.XXXX är en DS18S20 tempsensor, 28.XXXX är en DS18B20, så du har tre temperatursensorer anslutna.
http://owfs.org/index.php?page=family-code-list
Och hur du ska veta vilken du läser, det är inte alls lätt! (jag har 38 rader som börjar med XX.XXXXXXXX i min /mnt/1wire)

För att lista alla temperaturer och tillhörande sensornamn kan du skriva
grep '.' /mnt/1wire/*/temperature

Värm en sensor, prova igen...
Sen är det bara att notera vilken sensor som är vilken, eventuellt med hjälp av alias
http://owfs.org/index.php?page=aliases
(Jag har aldrig använt alias, har en lista nånstans vilken som är vad...)
Skriv svar