1wire direkt via GPIO kände jag inte till förrän Eriks svar i denna tråd - jag har c:a 10 givare (handfull temp, två st EDS0068, elförb, regnmätare, vindmätare, etc) distribuerat över c:a 50 meter kabel o två busmastrar/RPi (fick problem med att ha allt på samma o klöv bussen då jag hade både RPi o extra busmaster liggande - är på väg in med några LCD displayer oxo)itgubben skrev:Jag trodde inte att det fanns stöd för detta i owfs så jag kör hemmahack. Men finns det stöd i owfs så är jag intresserad...
Egentligen vet jag inte så mycket om owfs. Jag är nybörjare på detta, dock rutinerad inom datorer och Linux.flyvert skrev:Vad saknar du i OWFS?
Inget man får ett lödcert beviljat för... men jag tror att det blev rätt okej ändå. Återstår att såga/fila lite i UPiS lådans topp så att 1wire I2C mastern får plats.elf98 skrev:Bästa alternativet som jag ser det är att löda fast kablar på UPiS så du får ut i2c-bussen.
grelle skrev:Herregud va ni håller på! Jag förstår ju inte ens hälften. Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte bara kan köra usb 1wire stickan, vad är fördelarna/nackdelarna jämfört med expansionskortet eller direkt på GPIO pinnarna som ni nämner här ?! Orkar ni inte så kanske ni kan peka mig någonstans där jag kan försöka förstå hårdvaran så att jag köper rätt grejer från början...
Yikes... var lite väl snabb där... skall man bara ha en (1) är ju expansionskortet faktiskt ett billigare alternativ.elf98 skrev:Fast ska du köpa USB-adaptern måste du köpa 100st för att få dem för 149kr