Sändarproblem? - RFXtrx433

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Sixten
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:12
Ort: Östersund

Sändarproblem? - RFXtrx433

Inlägg av Sixten »

Hej!

Jag har kört en RFXtrx433 tillsammans med DHS (DigitalHomeServer) och kunnat fjärrstyra och läsa av 433MHz utrustning.

Förra månaden ersatte jag en fjärrkontroll, och tog därför bort den enheten från DHS.
Dock hade jag glömt en referens kvar i en regel som gjorde att DHS kraschade efter sedvanlig omstart (som krävs för att spara en förändring).

Efter lite mailväxling med DHS supporten har jag fått bra hjälp, en bugg i DHS som kommer åtgärdas i nästa sw.
Jag kunde komma runt problemet genom att radera filen med reglerna: dhsv2HArule.dat

När jag nu fått igång DHS så är all annan konfiguration kvar, förutom reglerna.
Tänder jag en lampa manuellt, läser RFXtrx433 - DHS av förändringen korrekt.
Men ingen reaktion alls då jag försöker sända/släcka/tända via RFXtrx433.

Jag har också testat med RFXmgr.exe och manuellt ställt in värdena på en strömbrytare, för att prova sända Av/På dock utan att kunna fjärrstyra

Jag har också försökt flasha om från:
RFXtrx433_Type1_71
till den senaste
RFXtrx433_Type1_77
dock utan att lösa problemet

Jag finner ingen liknande varesig på detta forum eller bland hjälptexten på
http://www.rfxcom.com/Solutions

Detta testande har tagit några dagar, och jag kollade nyss upp när jag beställde min RFXtrx433 från m.nu:
2013-10-02 ... dvs garantin lär precis ha gått ut /

Vad mer kan jag testa?
Tacksam för tips
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sändarproblem? - RFXtrx433

Inlägg av Niklas »

Sixten skrev:Detta testande har tagit några dagar, och jag kollade nyss upp när jag beställde min RFXtrx433 från m.nu:
2013-10-02 ... dvs garantin lär precis ha gått ut
Du har reklamationsrätt i 3 år men bevisbördan ligger på dig som köpare efter de första 6 månaderna OM nu företaget skulle bråka. :)
Användarvisningsbild
NiclasF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 160
Blev medlem: 24 sep 2011, 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sändarproblem? - RFXtrx433

Inlägg av NiclasF »

Du behöver troligen ladda ner konfigurationsverktyget och slå på stödet för det protokoll som dina switchar använder.
Det fick i alla fall jag göra efter att ha uppgraderat till 77.

Edit: RFXmngr heter verktyget.
Sixten
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:12
Ort: Östersund

Re: Sändarproblem? - RFXtrx433

Inlägg av Sixten »

Hej igen!
Tack för så snabb respons

Glömde skriva att jag har aktiverat de aktuella mottagarprotokollen igen med RFXmngr efter flash.
Men förstår jag instruktionsboken rätt, så ska alltid sändarprotokollen vara aktiva?
Bifogar text från sidan 13:
http://www.rfxcom.com/Documents/RFXtrx% ... 0Guide.pdf

"Transmitter protocols are always enabled but receiver protocols can be disabled. This is very
useful because the receiver will become more sensitive when protocols not used are disabled."

Såvida man inte flashar fel sw (den med bara mottagare).
Men protokollen var aktiva före flash, och jag kan "se" givarnas värden, dvs mottagningen fungerar

Med vänlig hälsning
/Sixten
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sändarproblem? - RFXtrx433

Inlägg av Niklas »

När jag flashade 78 så slutade den att ta emot signaler från knapparna jag har. Däremot så kunde jag tända direkt i Domo.
Jag använder Domoticz och när jag gick in och tittade på vad som var aktiverat så var allt avstängt. Klickade på Default och sen "Set mode" så började allt funka igen..
Skriv svar