Jag undrar om någon loggar elförbrukningen på en windowsdator? Tex med LogTemp? samt använder temperatur.nu's pulsräknare?
Jag överväger att skaffa en eller ev upp till 4st räknare. Som jag har förstått det måste man ha en räknare per elmätare trots att den har två ingångar då den bara kan hantera en ingång i taget. Fungerar det att samla in värdena från mina upp till 4st räknare i LogTemp (som i sin tur sparar dem i MySQL)?
Om man har S0-utgång behöver man väl inte ha en LED-Puls detektor!? Det räcker väl att ansluta räknaren direkt!?
S0 kan kopplad direkt till räknare.
Förstår inte varför du inte kan ha en räknare till två elmätare, det borde inte vara någor hårdvarumässigt problem.
Ingen erfarenhet av windowsloggning, mest för att jag inte tycker att det finns någonting fom talar till windows fördel när det gäller en loggningsdator.
>Det går utmärkt att koppla 2st saker som skall räknas till räknaren, LogTemp verkar dock
>endast kunna hantera en ingång i taget (Varför i hela friden programmerar man det så?).
Det är därför som jag tror att jag behöver en räknare per elmätare. Anledningen är väl att jag i dagsläget kör LogTemp på Windows.
Anledningen till att jag kör windows är att jag vill kunna köra datorn på distans via fjärrskrivbord. Det verkar inte helt enkelt på Linux. Jag gav det ett försök men misslyckades.
Installera sshd på linuxburken så ansluter du från windowsdatorn med exempelvis putty sedan. Busenkelt. Du har iofs ingen skrivbordsmiljö då, vilket du kanske vill ha.
För att detta inte ska mynna ut i en diskussion vad som är bäst, win eller linux, så kan jag väl sammanfatta det med att jag trivs bäst med Windows. Jag har för övrigt en installation som funkar bra som jag lätt kan managera.