Styra 400V

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
pertan
Wannabe

Styra 400V

Inlägg av pertan »

Hej!
Jag skulle vilja kunna styra 400V element och även VV beredare (400V) (sommarstugan). Är det någon som löst detta mha 1wire eller trådlös fjärrstyrning? Jag är alltså ute efter en lösning för att styra värmen rum för rum och de element jag har är på 400V. Först och främst en av/på lösning men i förlängningen kan man ju även reglera temperaturen på samma sätt efter att ha satt de inbyggda termostaterna i maxläge och ha mätning i varje rum.
Antingen använder man typ 2405/06 och gör någon lösning med traic eller relä för 400V eller det kanske finns någon trådlös enhet som klarar 400V? Isåfall skulle ju Tellstick var en enkel lösning.

Så, är det någon av er andra som kanske haft samma behov och redan löst detta?

/Per
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Tja, det borde ju i teorin gå att sätta en brytare på varje fas och bryta bägge ungefär samtidigt. Fast det blir en rätt kreativ koppling. :)

En lämpligare lösning blir nog en triac (eller budget, relä) lösning som styrs från antingen en 2405/06 eller en trådlös enhet.
Skriv svar