Rörelsesensor utomhus

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
sventamyra
Wannabe

Rörelsesensor utomhus

Inlägg av sventamyra »

Hej

Jag behöver en rörelsesensor utomhus. Den är tänkt att användas för diverse styrning.
Rörelsesensorn kommer att sitta väldigt utsatt (södersida). Av vad jag har läst så är jag tveksam till att Aeon Lags multisensor pallar för det. Jag tror att normala rörelsesensorer för utebelysning är mer robusta (och billigare att byta).

Har någon provat att koppla in en sådan till sitt Z wave nätverk?

Oftast ger de 230V, så man skulle få koppla på ett relä, och sedan en "fönstersensor" med skruvplintar för extern ingång, som är kopplad till relät.

Ett relä kan man sätta i en vanlig dosa utanpå väggen, men fönstersensorn är svårare. Jag skulle behöva en som är gjord för utomhusbruk. Alternativt så skruvar man sönder den och trycker in den i en dosa. Någon som provat?
willep
Wannabe

Re: Rörelsesensor utomhus

Inlägg av willep »

Jag letar efter en liknande lösning själv men har inte hittat någon lämplig rörelsesensor för 230vac med potentsialfri kontakt att koppla till zwave enhet. Har du lyckats hitta något?
Med vänlig hälsning willep
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Går ju enkelt att lösa detta.
1 st vanlig rörelsedetektor
1 st fibaro 2,5kw relä

Rörelsesensorn styr S1 in på relä pucken, och man kör bistabil brytare (ingen push). Så länge rörelsesensorn är igång så är relät påverkat.
Då kan ni sedan använda relät status för att göra olika saker i ert system. Pucken går att montera utomhus i en tät dosa. Men kan ni så montera det inomhus då elektroniken mår bättre i längden.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
willep
Wannabe

Inlägg av willep »

Bra Henrik, kanske jag som förstår fel men när jag läser manualen till i stort sett alla STEINEL rörelsedetektorer så är kravet på MINIMILAST 10w
dvs det måste vara en lampa ansluten. Eller hur är det?
Med vänlig hälsning willep
HenrikEL
Behörig Elektriker

Inlägg av HenrikEL »

Jag har kör det att styra ett vanligt relä i en central, tror de skriver den lasten för att vara på säkra sidan.
Men jag tycker att är det ett relä i deras sensor så ska det ju inte påverkas av om det är något anslutet eller ej. Antingen är det till eller från.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Skriv svar