Insatsbrytare med befintlig lysknapp?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
walle
Wannabe

Insatsbrytare med befintlig lysknapp?

Inlägg av walle »

Jag har börjat titta på hur jag ska styra takbelysningen i min lägenhet (byggår 2014). Tanken är att jag ska kunna styra belysningen från mobilen samtidigt som lysknappen fungerar som vanligt. Som jag förstår det så sätter man in en insatsbrytare bakom lys-knappen för att åstadkomma detta, dock behöver jag reda ut ett par saker:

1.Vad för brytare ska man ha för rent av/på (ej dimmer pga. LED-lampor som inte fixar det med undantag badrummet)
2. Om lysknappen fysiskt står på av, kan då insatsbrytare fortfarande styras?
3. Kan man göra om befintlig knapp till en neutral knapp? (håller sig ett mellanläge mellan på och av)
4. Vad för brytare ska man ha för en knapp respektive två knappar?
5. Om man har en knapp i hallen och en i vardagsrummet styr samma taklampa, hur kopplar man insatsbrytaren? Behövs en eller två?
6. Jag har 4 LED-spotlights i taket i badrummet med dimmer-funktion. Påverkar det valet av insatsbrytare med dimmer?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Insatsbrytare med befintlig lysknapp?

Inlägg av elf98 »

walle skrev: 1.Vad för brytare ska man ha för rent av/på (ej dimmer pga. LED-lampor som inte fixar det med undantag badrummet)
Så länge kontrollern stödjer brytaren kan du välja fritt.
walle skrev: 2. Om lysknappen fysiskt står på av, kan då insatsbrytare fortfarande styras?
Brytaren kopplas in i stället för knappbrytaren och knappbrytaren används sedan som strysignal till insatsbrytaren. Oavsett vilket läge väggknappen står i kommer insatsbrytaren att fungera.
walle skrev: 3. Kan man göra om befintlig knapp till en neutral knapp? (håller sig ett mellanläge mellan på och av)
Det finns sådana knappar, som då främst används för styrning av gardiner. Om det är en dimmer som ska styras sätter man vanligtvis in en fjäder bakom knappen så man måste hålla in knappen för att kretsen ska vara sluten. Håller man in knappen kan man då enkelt dimmra upp/ner.

walle skrev: 4. Vad för brytare ska man ha för en knapp respektive två knappar?
En som fungerar med kontrollern! Det finns ett par olika varjanter av enkel- respektive dubbel-brytare.
walle skrev: 5. Om man har en knapp i hallen och en i vardagsrummet styr samma taklampa, hur kopplar man insatsbrytaren? Behövs en eller två?
Då sätts insatsbrytaren efter den sista väggbrytaren, den där tändtråden går upp till lampan. Ur insatsbrytarens synvinkel är det då inte någon skillnad jämfört med om den sitter bakom en ensam väggbrytare - den får ju antingen signal på eller av.
walle skrev: 6. Jag har 4 LED-spotlights i taket i badrummet med dimmer-funktion. Påverkar det valet av insatsbrytare med dimmer?
DEn befintliga dimmern måste bytas ut. Generellt ställs det högre krav på dimmern när det är transformatorer/LED som ska dimmras. I nuläget Qubinos dimmer bästa valet. DEn klarar laster upp till 200W.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
walle
Wannabe

Re: Insatsbrytare med befintlig lysknapp?

Inlägg av walle »

elf98 skrev: Så länge kontrollern stödjer brytaren kan du välja fritt.
Självfallet, jag var lite förvirrad skillnaden mellan de olika "puckarna". Men efter dina svar och grävande så börjar jag förstå. För övrigt har jag Smartthing som kontroller.
elf98 skrev: Brytaren kopplas in i stället för knappbrytaren och knappbrytaren används sedan som strysignal till insatsbrytaren. Oavsett vilket läge väggknappen står i kommer insatsbrytaren att fungera.
Ok, låter bra.
elf98 skrev: Det finns sådana knappar, som då främst används för styrning av gardiner. Om det är en dimmer som ska styras sätter man vanligtvis in en fjäder bakom knappen så man måste hålla in knappen för att kretsen ska vara sluten. Håller man in knappen kan man då enkelt dimmra upp/ner.
Fjäderalternativet låter intressant. Är det bara sätta in exempevlis denna och sedan fungerar det (under förutsättning att fjädern passar till märket förstås)? Behöver man göra något mer?
elf98 skrev: Då sätts insatsbrytaren efter den sista väggbrytaren, den där tändtråden går upp till lampan. Ur insatsbrytarens synvinkel är det då inte någon skillnad jämfört med om den sitter bakom en ensam väggbrytare - den får ju antingen signal på eller av.
Hur vet jag att det är tändtråden? Lampan sitter i hallen, är det då rimligt att tändtråden sitter i den knapp som finns i hallen eftersom den är närmast?
elf98 skrev: DEn befintliga dimmern måste bytas ut. Generellt ställs det högre krav på dimmern när det är transformatorer/LED som ska dimmras. I nuläget Qubinos dimmer bästa valet. DEn klarar laster upp till 200W.
Jag är osäker om Qubinos dimmer funkar med Smartthings, men jag vet att Aeon Labs dimmer är listad som kompatibel. Det fungerar då inte med LED spotlights?
Skriv svar