Zipabox Rules Creator

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Zipabox Rules Creator

Inlägg av citactiva »

Jag har lyckats få till det mesta jag vill med reglerna och styrning av belysning osv, men jag har kört fast på en punkt.

Jag har belysning inne som går igång 45min innan sol går ner, stängs av 23:30 på kvällen till vardag för att sedan gå igång 5:30 på vardagar för att sedan stängas av 45 min efter att solen gått upp.

Problemet jag stöter på är att under den ljusa delen av året så går solen upp innan 5:30 vilket gör att en "enkel" regel kommer sätta på ljuset 5:30 men eftersom solen redan gått upp kommer det lysa hela dagen.

Astrourfunktionen via den virtuella väderstationen funkar bra för av och påslag vid sol-uppgång/nedgång, men jag lyckas inte hitta något sätt att använda regeln "vid mörker". Någon annan som lyckats med detta?

Det jag tycker skulle verka logiskt ser ut så här, men där kan man tyvärr inte får fram värdet för soluppgång, men alla andra värden finns med:
Skärmklipp 2014-11-26 09.56.23.png
Skärmklipp 2014-11-26 09.56.23.png (31.83 KiB) Visad 55280 gånger
Tänkte höra direkt med Zipato om detta, men kollar här först.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Zipabox Rules Creator

Inlägg av citactiva »

Hittade ett sätt att lösa det, svarar på mitt inlägg ifall någon skulle vilja åstadkomma samma sak.

Hittade ett andra alternativ för att få tillgång till sol-uppgång/nedgång som blir i form av en virtuell sensor.
https://community.zipato.com/responses/ ... se-support

Kör då denna regel på innebel för att den inte ska tändas 05:30 om solen redan gått upp
Skärmklipp 2014-12-02 11.27.23.png
Skärmklipp 2014-12-02 11.27.23.png (18.88 KiB) Visad 55149 gånger
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
Skriv svar