Reglera temperatur

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Karl-Ove
Wannabe
Kontakt:

Reglera temperatur

Inlägg av Karl-Ove »

Hej Jag undrade om någon har förslag till pryl till mitt ändamål...: Det är så att vardagsrummet ibland känns lite för kallt, och jag skulle vilja höja temperaturen lite. Jag har centralvärme med värmepump luft/vatten, vars automatik fungerar så att framlopps-temperaturen är beroende av temperaturen utomhus. Alla kranar på alla radiatorer i hela huset är helt öppna. För att göra det lite värmare i vardagsrummet tänker jag placera några 12v fläktar på den stora, långa radiatorn. Den är över 5 meter lång. Jag har ett antal ca 20st 12v datorfläktar som man skulle kunde koppla i parallell och mata med ström. Fast det blir ju ett jäkla surrande med alla fläktar på full speed... Därför skulle jag vilje ha en regulator som mäter temperaturen någonstans mitt i vardagsrummet, och som kontrollerar speeden på fläkterna steglöst och mjukt. Någon som har förslag till manik för detta? Gärna något med RaspberryPi.. Eller något med OWFS om det går. Jag kan i prinsip inget om programmering, med kan löda och koppla ihop saker utan större problem. Tacksam för svar.
Mvh

Karl-Ove
www.karl-ove.com