Hur nyttja befintligt cat6-stjärnnät till 1-wire?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bakterie

Hur nyttja befintligt cat6-stjärnnät till 1-wire?

Inlägg av bakterie »

Hej, hoppas någon kan svara på mina nybörjar-funderingar kring 1-wire.

Hur nyttjar man på smidigast sätt ett befintligt cat-6 nät till 1-wire? Jag tänker mig en raspberry pi med något tillbehör för att ansluta 1-wire, och till en början vill jag ansluta ett gäng temperatursensorer. Jag antar att jag kopplar in varje termometer i något av cat-6-nätets rj45-uttag, men hur gör jag sedan? Direkt från patch-panelen till en 1-wire-hub? Får jag då inte ett stjärnnät, vilket inte rekommenderas? Cat-6 innehåller ju tillräckligt många trådar för att det ska gå att koppla både in och ut i samma kabel, och på så sätt daisy-chaina, trots att cat-6-nätet rent fysiskt är ett stjärn-nät. Är det så man gör? Vad behöver jag för grejer för detta?

Jag har googlat mig fördärvad, men inte hittat svaren på mina funderingar. Vad är "best practice" för att nyttja ett standard cat-6 fastighetsnät för 1-wire?

Tack på förhand,
Magnus
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Hur nyttja befintligt cat6-stjärnnät till 1-wire?

Inlägg av flyvert »

Jag vet inte hur pass mycket sämre stjärnnät är än daisychain. Bäst är nog en lång partvinnad buss, men att daisychaina via en Ethernet-stjärna är nog bättre än att rent stjärnkoppla.

Har själv skickat en bit buss "tur-o-retur" i samma Ethernet-kabel (eg är det nog allra viktigast att OW+ (ow-signal) och OW- (ow-jord) daisychainas, det andra paret (+5V och dess jord) kan nog parallellkopplas.

OW+/- dvs databussen ut i blå/vit ut till första spetsen, hem i något annat av de andra paren, tex grön/vit som sen daisychainas ut i nästa "spets" blå/vita par, hem i grön/vit, ut i nästa spets, osv. Orange/vit (+5/0V) kan nog parallellkopplas.

OWFS för lite statistik över CRC-fel och omsändningar vilket kanske kan användas för att se ifall du börjar få för mycket fel? I mitt nät började jag få "oändligt stora/små" tal i avläsningarna när bussens geometri (längd x diameter) överskred vad hårdvaran (bussmasterchippet) klarade av.

Ett tänkbart alternativ vore att hubba stjärnan helt eller delvis med en eller flera 4-kanals hubbar eller köra med den 17-kanaliga Raspberry-mastern.

Skaffa RJ45-kontakter o ett crimpverktyg/tång så fixar du nog ganska lätt det som skall sitta mot patchpanelen. I rumsurtagen kan du nog direkt löda sensorn mot en minimal längd kabel som du crimpat i en RJ45-kontakt.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Om du har ett CAT6-nät med en patchpanel så är det inte så svårt att få till.
Bestäm ett uttag som är start, och bestäm kabelnummer för olika funktioner.

Du behöver 1w/jord, 1w retur/jord så där försvinner 2 kabelpar. spänningsmatning är bra, så där går en kabel till.

Sen behöver du en spacialkabelstump för inkoppling i patchpanelens första uttag.
Eller kabelstump är kanske fel, det blir en orm med rj45-kontakter lite överallt, med så många rj45kontakter som du ska ha till varje gren på 1w-nätet.

Varje sensor får sen en liten vidarekopplingskabelstump kopplad till sin rj45-kontakt där det viktiga är att 1w byter pinne till 1w-retur.

Jag har en skiss någonstans hur jag kopplat som jag ska se om jag kan renrita lite.

Hänger du med vad jag menar så långt?
bakterie

Inlägg av bakterie »

Tack flyvert och larky för hjälpen!

Just nu lutar jag åt att köra på den där 17-kanaliga grejen till raspberryn. Det låter som mindre pill, och det är välkommet för mig som just nu har ca ett år av husrenovering i ryggen.

Om jag väljer abiowire, hur gör jag enklast för att få pinnarna på det till rj45 kontakter? Är det via breakout-kortet? Vad heter kablarna jag behöver isf för att få pinnarna på abion till skruvplintarna på breakout-kortet? Som sagt, jag är nybörjare, så därav de basala frågorna.

Tack igen för hjälpen!
Skriv svar