Luftfuktighetsmätare trasig?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
vergilius
Wannabe

Luftfuktighetsmätare trasig?

Inlägg av vergilius »

Hej

Jag har precis fått igång mitt 1wire-nät efter att det har varit nere ett tag. Förmodligen var det åskan som dödade usb-adaptern. Nätet är byggt i två grenar, den ena har jag någon kortslutning i som jag inte har hunnit felsöka. På den grenen sitter en av två luftfuktighetsmätare.

I den grenen som funkar sitter det en "vanlig" tempsensor, en ljussensor och en luftfuktighetsmätare (ver2) med tempsensor på. Jag får kontakt med alla sensorerna men jag får inget värde på "humidity", där står "Error: Invalid argument". Däremot får jag temperatur från den tempgivare som sitter på luftfuktighetsmätaren. Jag har läst att det sitter en inbyggd tempgivare på luftfuktighetsmätaren (som jag aldrig har använt till något) och även den visar 0.

Efter ytterligare lite läsning så förstod jag att man kan konfigurera DS2438 för vad som är anslutet till den via byte 0 på page 3. Kan det vara så att den har tappat minnet vid störningen så att man behöver skriva in den byten igen? Vad skall det i så fall vara för värde där? Jag hittar inte det i något datablad.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Luftfuktighetsmätare trasig?

Inlägg av elf98 »

Du behöver inte konfigurera sensorn.

Vad händer om du ansluter sensorn med en kort kabel till usbadaptern/datorn?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
vergilius
Wannabe

Inlägg av vergilius »

Att plocka ner den är sista utvägen, den sitter illa till på vinden så det är någon timmes arbete att komma åt den och få ner den. Jag har dessutom svårt att tro att det skulle påverka något, kommunikationen funkar, då jag får korrekt ID o.s.v.

Det som jag tyckte var märkligt var att den visade invalid argument på humidity. Eftersom sensorn svarar så borde den DS2438 som sitter på vara ok. Om fuktgivaren hade gett upp så borde den väl bara visa ett tokigt värde? Som jag förstår det så mäter DS2438 bara en spänning från fuktgivaren?

Samtidigt är det märkligt att den tempsensor som sitter i DS2438 visar 0. Därför tänkte jag att den hade tappat minnet så att den inte visste hur den skulle fungera.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kommunikationsfel och dåliga kablar kan ge mycket skumma problem...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Kommunikationsfel och dåliga kablar kan ge mycket skumma problem...
Håller med! Fick mycket skumma värden från en givare (EDS0068) på mitt nät i somras.
Felsökning: korta ned kablar så gott det går. I fas två: dela nätet i två halvor med var sin busmaster.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar