Hej!
Är helt ny på detta. Jag har tänkt mig att bygga en liten väderstation som jag vill koppla till en PC. På PC:n vill jag sen skapa mitt eget gränsnitt med den väderinformation jag vill ha.
Frågan är nu, kan man köpa vilket väderkit med datorkoppling som helst och sen skapa sin egen programvara, eller är hårdvaran låst till medföljande program? Om det inte är låst, är det svårt att få ut informationen från hårdvaran till PC:n? Vilken hårdvara rekommenderas för mitt ändamål?
Exakt vad som ska mätas är inte beslutat, men samtliga du nämner är aktuella, kanske blir det fler, kanske färre.
Trådlös kommunikation av något slag, mellan sensorer och dator, är ett krav.
Vad gäller budget är den för tillfället inte särskillt strikt. Det är möjligt att det längre fram dyker upp krav på kostnaderna, men just nu arbetar jag ifrån andra änden för att se hur man kan lösa det hela. Det är viktigare med en bra lösning än att vända på varenda slant, men kostnaderna får inte dra iväg orimligt heller.
Det där svårt att ge bra råd om syftet inte är känt. Syftet avgör ofta även hur en sensor ska mäta vilket gör urvalet lättare.
Olika tillämpningar kräver oftast olika nivåer på precision. Man får tex inte ta vilken termometer som helst och göra egenkontroller i en frys i livsmedelsaffären. Samtidigt så är inte alla termometrar som uppfyller precisionskravet speciellt lämpade.
Du bör också fundera på om du vill mäta på flera platser samtidigt. De flesta stationer har olika antal tillgängliga kanaler för detta. Hur lång räckvidd sändarna ska ha brukar också bli en avgörande faktor för valet.
Om vi vänder på problemet. Har du hittat någon intressant station som vi kan ge tips på hur den kan integreras, om kommunikationsprotokollet är känt osv..