Har en reflexdetektor som jag fick ihopmonterad ifrån techtrade. . Nu är det så att jag tycker att den gröna dioden sprider sitt ljus för mycket, vilket gör att den helt enkelt inte funkar.
Håller man den på ett speciellt sätt kan man se att den röda dioden som skall slockna tappar i itensitet under någon millisekund när den svarta delen går förbi. men hur man än sätter den så reflekteras det gröna ljuset antingen ovanför eller nedanför den roterande skivan.
Eftersom den är förmonterad och dränkt i smältlim är det inte så lätt att byta krympslangen.
Eftersom jag fick en ihopmonterad trots att jag beställde en som jag skulle löda ihop själv blir det så att om jag skickar tillbaka den så får jag ett kit att löda ihop själv.
Så nu till frågan. Finns det något bra sätt att minska spridningen på den gröna dioden?
På de detektorer jag levererar sätter jag krympslang över både LED och fotodioden.
Vad du kan göra är att du med eltape tejpar en smal spalt framför skivan, på så sätt så kommer dioden att belysa mindre reflekterande saker på sidorna, och mindre felaktigt reflekterat ljus kommer att falla in på sensorn.
Det är bara den gröna dioden som har krympslang på sig på den jag fått.
Jag har lekt lite med dotterns PlayDoh och smalnat av springan lite. Har inte hunnit testa ännu men det e ju klart att eltejp borde funka bättre kanske.
Kan förhoppningsvis testa ikväll och se om det funkar.