Någon som använder RoboPeak Mini USB Display?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
svartöra
Gillar hemautomation

Någon som använder RoboPeak Mini USB Display?

Inlägg av svartöra »

Någon som använder RoboPeak Mini USB Display (https://www.m.nu/display-module-p-1473.html)?

Tänkte fixa en ersättare till min logger2020 baserat på en RPi, diverse 1-wire prylar och denna display som HMI. Innan jag uppfinner eventuella hjul på nytt kan det vara bra att veta om någon annan här använder den?
svartöra
Gillar hemautomation

Re: Någon som använder RoboPeak Mini USB Display?

Inlägg av svartöra »

Inte så många tydligen. I alla fall tänkte jag först programmera den direkt via usermode USB. APIet visade sig dock vara lite väl simpelt, men exempelprogrammet gick att få igång med lite trixande, som att uppgradera gcc, installera libusb och rätta makefilen som tydligen saknade "-lpthread".

En enklare väg är nog att skriva ett program för X11, och med deras wheezy-image hoppade displayen igång med en gång. Nu står det i alla fall Hello, world på skärmen.

Enda problemet hittills är att bakgrundsbelysningen inte slocknar i något läge. Det lär nog slita på den med tiden.
Skriv svar