Arm i natt-läge

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Lampan
Wannabe

Arm i natt-läge

Inlägg av Lampan »

Har köpte en Philio 3-in-1 sensor (PHI_PSP01) som jag lagt till i min VeraEdge.
Den är bara "armed" i Away och Vacation läge - jag skulle även vilja ha den aktiverad i nattläge.
Under Advanced-fliken så finns "ModeSetting" som default är 1:;2:A;3:;4:A, jag har på vinst och förlust ändrat till 1:;2:A;3:A;4:A men det verkar inte spela någon roll.
Någon som har nåt tips?
MarcusC
Wannabe

Re: Arm i natt-läge

Inlägg av MarcusC »

Om jag inte missförstår dig finns det en enkel lösning och det är att gå till Dashboard i Vera UI, tryck på pilen till höger om "My Modes". Nu kommer du till sidan där du kan se alla lägen för din Philio och kan enkelt aktivera den för ditt nattläge med ett klick.
Lampan
Wannabe

Inlägg av Lampan »

Ah, så lätt var det! Tack.

Dessvärre så stöter jag på andra problem nu.
När den armar så triggar rörelsesensorn och ger en alert. Men inte när man rör sig framför den :(
Kanske får bli en annan tråd för det.
MarcusC
Wannabe

Inlägg av MarcusC »

Den bör inte ge en alert bara för att du sätter den i ARM läge. Du ska när som helst se i Vera att den triggas vid rörelse vare sig den är i ARM läge eller inte. ARM läget skall bara styra ifall något skall hända eller inte i koden. Förmodligen var den redan i triggerläge när du slog över switchen till ARM.
Tänk på att batteridrivna rörelsedetektorer behåller trigger signalen i upp till 5 minuter för att spara batteri, dvs att om du tex triggat den i bypass läge och sen slår om switchen till arm läge så får du fortfarande ingen ny trigger signal innan enheten släpper trigger signalen och du då går framför den igen. Tiden enheten behåller triggersignalen går att ställa in men ju lägre värde desto mer batteri drar den.
Lampan
Wannabe

Inlägg av Lampan »

Tack för info, men tyvärr verkar det vara Veran som strular.
Har även haft stora problem med att installera Aeon 4-in-1 sensorn. Gått igenom en massa forum och det mesta pekar på att det är Verans undermåliga UI7 som buggar allt som oftast.

Måste säga att jag är riktigt besviken på det företaget - jag hoppade in med båda fötterna i Z-Wave djungeln och köpte VeraEdge och diverse pryttlar och det enda som INTE strular är Fibaro flood-sensorn och en ATK väggkontakt. Andra enheter måste man försöka adda flera gånger innan allt är som det ska och det är alltid nån grej som är vajsing.

Vet inte om jag ska överge hela projektet eller vänta på bättre tider (att MCV uppdaterar sin struliga mjukvara...).
MarcusC
Wannabe

Inlägg av MarcusC »

Hej!
Jag kastade mig också in i z-wave eran på allvar när Edge kom ut och visst har UI7 sina stunder men jag har väldigt många enheter av olika fabrikat och jag har inte haft problem med att få en enda enhet att funka sedan UI7 uppdaterades på Edge före jul (före det strulade en plugin-dimmer).
Jag har också 4-in-one och Philio 3-1 och bägge funkar som en klocka. Men sanningen är att man få lägga ner mycket tid på att lära sig saker innan det fungerar. Som någon skrev på micasaverdes forum så köper man en Vera om man gillar att pilla & trixa ;-)
Tråkigt att du verkar har maximal otur.
Om det är något specifikt du vill lösa så posta på.
Skriv svar