Hjälp att välja läckagesensor

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
daffelito

Hjälp att välja läckagesensor

Inlägg av daffelito »

Hej.
Jag vill sätta upp en läckagesensor bakom min diskbänk. Jag har sneglat på Fibaros Floodsensor, men även på evergreens. Är det någon som har någon av dessa sensorer och hur känsliga är de i så fall?
Jag vill helst kunna koppla in en extern kabel till dessa så jag kan sätta sensorerna där genomföringen för rören är. Helst skall den larma så fort det blir fuktigt.
Eller är jag helt ute och cyklar, är det något annat jag skall ha?
HenrikEL
Behörig Elektriker

Re: Hjälp att välja läckagesensor

Inlägg av HenrikEL »

fibaros står på 3 st ben som behöver få vatten på sig för att larma. Det ska gå enligt bilder och filmer på deras sida att koppla in en externa sladd för att mäta. Men denna har jag aldrig sett säljas någon stans.

Everspirngs har en avkännare som du kan placera, men den har jag aldrig testat.

Dock går ingen av dem på fukt utan det behöver bli blött så det leder över mellan stiften.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Till Fibaros sensor kan du ta vilken kabel som helst. Vad sensorn gör är att den mäter resistans mellan trådarna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daffelito

Inlägg av daffelito »

Ok. Tack för alla svar. Då förstår jag. Då är nog fibaron ett bra alternativ då vilken extern kabel som helst kan användas. Sen får man väll se till att fästa själva sensorn (den externa kabeln) där fukten kan tänkas uppstå.
Skriv svar