Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Domoticz eller TellStick Net

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
micksel
Gillar hemautomation

Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Domoticz eller TellStick Net

Inlägg av micksel »

Hejsan,
jag vill bygga ett smarthem i vårat nya hus
Står just nu och tittat på följande produkter:
Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Domoticz eller TellStick Net.

Jag vill kunna ha händelser och Schemaläggning, likaså styra via paddor/mobilen

Några exempel på vad jag vill göra:
  • När garage-dörren/porten öppnas så skall belysningen tändas och släckas efter 10min om inte någon rörelsedetekteras,
  • När entrédörren öppnas så skall hallbelysningen tändas (ev styrka anpassad efter klockslag), min "smartaspegel" skall få ström och en skärm som visar övervakningen starta, om ingen rörelsedetektion så skall allt släckas efter önskad tid. detta scenario skall också aktiveras av rörelsedetektor iofa man kommer nere till hallen.
  • Kunna ställa in olika belysningsscenarier i köket/vardagsrummet osv (mys/arbete/film)
  • Ha en godnattknapp/hejdåknapp som lägger huset i viloläge och släcker nere lampor osv
  • kommer kunna vilja styra rumsbelysning per rum men lokala sändare
  • Ett stort önskemål är att kunna se elförbrukningen per apparat men denna är nog svår att få till.
  • Kanske en kontroll som utförs när man lämnar huset att alla fönster/dörrar är stänga, alternativ alltid visas på en sida?
  • Vissa bestämda lampor skall tändas vid solnedgång/uppgång
  • Skall också vara simpelt för andra att kunna hantera detta, speciellt via telefon osv
  • Kommer också ha en harmony remote som skall kunna styra belysningen osv när man ser på en aktivitet (skall kunna styra NEXA produkter enligt Logitechhemsida.
Ju mera man tänker efter ju coolare grejer finns det ju, man kan ju blanda in väder m.m.

Tror jag kan lösa det mesta av dessa punkter med båda produkterna,
Blir antagligen en viss fördröjning med Tellstick och en högre elförbrukning med RFXTRX.

Ser verkligen fram emot att höra era synpunkter/feedback
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Domoticz eller TellStick Net

Inlägg av Niklas »

micksel skrev: Ett stort önskemål är att kunna se elförbrukningen per apparat men denna är nog svår att få till.
Kika på Z-wave. Det finns en del pluggar i shoppen som har stöd för energimätning per uttag. Lite dyrare. Funkar dock fint.
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

Tack Niklas, verkar ju finnas en tillbehör till Raspberry för Z-wave möjlighet kanske är något att satsa på med Rfxtrx433e usb+Domoticz.
Typ: Z-Wave Series 2 USB Controller - Aeon Labs eller RaZberry gen5

Men frågan är om det är värt ca 2000kr för alltihopa? däremot kan jag ju göra precis vad som helst eller iaf typ :)

Verkar öppna upp för massa skoj men då drar också kostnaderna iväg :)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

micksel skrev:Tack Niklas, verkar ju finnas en tillbehör till Raspberry för Z-wave möjlighet kanske är något att satsa på med Rfxtrx433e usb+Domoticz.
Typ: Z-Wave Series 2 USB Controller - Aeon Labs eller RaZberry gen5

Men frågan är om det är värt ca 2000kr för alltihopa? däremot kan jag ju göra precis vad som helst eller iaf typ :)

Verkar öppna upp för massa skoj men då drar också kostnaderna iväg :)
Ja, det är riktigt kul att hitta på saker men det svider i plånboken. ;)
Jag har en Domoticz-maskin (Pi) med 1-wire i2c-kort, Rfxtrx433 och Aeon Labs sticka. Jag har också beställt RaZberry-gängets USB-sticka som fixar Z-wave Plus men det är år fram tills att vi kan dra något nytta av Plus-delen av det hela. Alla enheter måste snacka Plus för att man ska kunna ta del av fördelarna så då måste man byta ut sina prylar igen... och så svider det mer. ;)
Bilagor
Mina enheter
Mina enheter
Min hårdvara
Min hårdvara
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

många roliga saker du har :)

Hur använder du den virtuella switchen tvättmaskin? kan man sätta en virtuell ac-switch via en fysisk fjärr/sändare?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

micksel skrev:många roliga saker du har :)

Hur använder du den virtuella switchen tvättmaskin? kan man sätta en virtuell ac-switch via en fysisk fjärr/sändare?
Den satte jag dit idag. Min plan är att mäta elförbrukningen via en z-wave-plugg för att kunna avgöra om maskinen går eller om programmet är klart.

Jag vill få en notifikation när mina tvättmaskiner är klara. Jag lyckas alltid glömma bort det och visst, maskinerna visar hur lång tid det är kvar men jag glömmer alltid att ställa klockan. Jag har mina tvättmaskiner i källaren och jag måste gå ut och ner för att komma dit och det är jobbigt. ;)
Därför tänkte jag kolla om tvättmaskinen drar ström, ja då går den. Vänta tills den går ner och drar stand-by-ström, vänta i 2 minuter extra (den kanske väntar på något) och skicka sen en notifiering om att den är klar. :)
Den där är en virtuell enhet som egentligen inte finns men det är den som kommer att visa om tvättmaskinen går eller ej. Jag kommer att sätta status på den via ett script. Det kommer förstås att finnas en fysisk brytare som faktiskt sitter till tvättmaskinen men den kommer jag ju inte att vilja toggla. Den ska ju alltid ha ström.

Bör vara klart ikväll när jag kommit hem från jobbet. ;) Har massor av idéer men det är ekonomin som gör att en del drar ut lite på tiden. Nu har jag dock köpt hem lite prylar så vissa idéer kan jag sätta i verket.
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

Coolt :) är absolut en smart idé :) får sno lite tankar från den framöver sen, finns så mycket man vill göra :)
Problemet blir Pengar och tid eftersom man vill göra allt på en gång :)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Känner igen problemet. ;)

Ni visas det om tvättmaskinen kör ett program och jag får ett pling i mobilen när den är klar. :D
Funkar kanon det här!
Funkar kanon det här!
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

coolt. borde det inte stå tvättmaskin bosch klar;)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

micksel skrev:coolt. borde det inte stå tvättmaskin bosch klar;)
Jo, det borde det förstås. ;-) Kommer att kallas A och B sen. ;-)
Skriv svar