jag vill bygga ett smarthem i vårat nya hus
Står just nu och tittat på följande produkter:
Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Domoticz eller TellStick Net.
Jag vill kunna ha händelser och Schemaläggning, likaså styra via paddor/mobilen
Några exempel på vad jag vill göra:
- När garage-dörren/porten öppnas så skall belysningen tändas och släckas efter 10min om inte någon rörelsedetekteras,
- När entrédörren öppnas så skall hallbelysningen tändas (ev styrka anpassad efter klockslag), min "smartaspegel" skall få ström och en skärm som visar övervakningen starta, om ingen rörelsedetektion så skall allt släckas efter önskad tid. detta scenario skall också aktiveras av rörelsedetektor iofa man kommer nere till hallen.
- Kunna ställa in olika belysningsscenarier i köket/vardagsrummet osv (mys/arbete/film)
- Ha en godnattknapp/hejdåknapp som lägger huset i viloläge och släcker nere lampor osv
- kommer kunna vilja styra rumsbelysning per rum men lokala sändare
- Ett stort önskemål är att kunna se elförbrukningen per apparat men denna är nog svår att få till.
- Kanske en kontroll som utförs när man lämnar huset att alla fönster/dörrar är stänga, alternativ alltid visas på en sida?
- Vissa bestämda lampor skall tändas vid solnedgång/uppgång
- Skall också vara simpelt för andra att kunna hantera detta, speciellt via telefon osv
- Kommer också ha en harmony remote som skall kunna styra belysningen osv när man ser på en aktivitet (skall kunna styra NEXA produkter enligt Logitechhemsida.
Tror jag kan lösa det mesta av dessa punkter med båda produkterna,
Blir antagligen en viss fördröjning med Tellstick och en högre elförbrukning med RFXTRX.
Ser verkligen fram emot att höra era synpunkter/feedback