Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

Inlägg av micksel »

Hejsan,
Skall snart beställa mitt "system" (Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Z-wave) som kommer köra Domoticz .
Men skulle i samma veva beställa några lämpliga sändare.
Jag vill kunna styra belysningen efter närvaro och rummetsljusnivå. Så jag tänkte att man placerar sådana sändare i varje rum.
Men läste någonstans att Nexas inte var så lämplig med RFXtrx433e, någon med erfarenhet av lämpliga komponenter? Z-waveprodukterna är ju tyvärr betydligt dyrare än 433Mhz...
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

Inlägg av Niklas »

micksel skrev:Hejsan,
Skall snart beställa mitt "system" (Rfxtrx433e usb+Raspberry Pi+Z-wave) som kommer köra Domoticz .
Men skulle i samma veva beställa några lämpliga sändare.
Jag vill kunna styra belysningen efter närvaro och rummetsljusnivå. Så jag tänkte att man placerar sådana sändare i varje rum.
Men läste någonstans att Nexas inte var så lämplig med RFXtrx433e, någon med erfarenhet av lämpliga komponenter? Z-waveprodukterna är ju tyvärr betydligt dyrare än 433Mhz...
Fibaros glob med ett kattöga är snygg och mäter lux, temp, rörelse och vibrationer. Visst är den dyr men den är snygg och funktionsrik. ;)
https://www.m.nu/motion-sensor-fibaro-p-1424.html

Själv har jag bara en i köket än så länge. Den dimmar upp en lampa i fönstret till 100% vid rörelse kvällstid.
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

Inlägg av micksel »

Extremt cool, lite mycket pengar för varje rum kanske ;)
med vad skall du ha vibra-sensorn till *ler*
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

Inlägg av Niklas »

micksel skrev:Extremt cool, lite mycket pengar för varje rum kanske ;)
med vad skall du ha vibra-sensorn till *ler*
För att kunna detektera alla jordbävningar här i Stockholm förstås. Asså det kan ju hända och då har jag koll!! ;)
Fibaro trycker på att den kan upptäcka jordbävningar och om någon försöker att sno sensorn.

Man får ta något eller några rum per månad. Vänta på att lönen trillar in och bränna allt på zwave.;)
micksel
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 jan 2015, 12:22
Ort: Skogås

Re: Rekommenation; Ljus & Rörelse-Sändare

Inlägg av micksel »

Hehe, är ju stor risk mera i sovrummet kanske :P


Ingen som testat Nexas olika varianter?
Skriv svar