Hej,
När jag tittade in på min egen station på temperatur.nu idag så såg jag något märkligt. Det var två temperaturspikar i grafen, en lördag kväll och en söndag kväll. Bilden nedan visar hur det ser ut:
Det första jag gjorde var att kontrollera inställningarna för min station. Jag kör med tellstick NET och två sensorer. Där var ett fel, ena sensorn var korrekt medan den andra aktiverade sensorn var en som sitter på vinden. Första tanken var att det blivit något fel när jag lade till en sensor häromveckan och att inställningarna på temperatur.nu kan ändra sig om man är inne på telldus live och editerar i listan. Men vid närmare eftertanke är det också möjligt att jag själv blandat ihop två sensorer när jag flyttade om. Jag vet inte. Någon som vet om inställningarna på temperatur.nu kan påverkas om man editerar listan inne i Telldus live?
Jag hade hur som helst alltså bara en utomhussensor och detta förklarar tex att det syns en liten solspik söndag kl 10. Men jag har fortfarande ingen förklaring till de stora spikarna lördag vid 19-tiden och söndag strax före 18. Det är nämligen dels så att sensorn ifråga ligger i öster och i total skugga vid den tiden, men dessutom råkar det vara så att jag inte bara använder temperatur.nu utan också lagrar värdena från telldus live i en egen databas. Där ser samma tidsperiod ut så här (gröna kurvan är temp):
Inga spikar med andra ord.
Här är slutligen även grafen från den andra sensorn (som alltså var aktiverad vid tillfället pga felkonfiguration). Den sitter på vinden. Tempvärdena i denna är ju ganska nära toppen på spikarna man ser på temperatur.nu. Men inte exakt. På söndag går spiken upp till knappt 5 grader medans det samtidigt är nästan 6 grader på vinden.
Kan det finnas någon förklaring till spikarna om man känner till hur temperatur.nu använder de två sensorerna för att beräkna sin kurva? Eller någon annan ide på vad som kan ha hänt?