Aeon Labs multisensor, Ljusinställning i Vera 3

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Hurra67
Wannabe

Aeon Labs multisensor, Ljusinställning i Vera 3

Inlägg av Hurra67 »

Håller på och lär mig fixa scener. Just nu vill jag prova och skapa en som tänder vår hall lampa på natten när det är mörkt. Lyckas inte få till min trigger där den bara skall tända när det är mörkt. Ljus sensorn rapporterar ljus i %, men så ser inte värdet ut där jag skapar scener. Där skall jag ange ett värde för en ljuslvl och om triggern skall slå till om värdet är större eller mindre. Hur jag än bär mig åt blir det ingen skillnad, brytaren slår på hur jag än ställer in. Undrar om värdet sensorn levererar, t.ex 50% är lika med 0.5 där jag skapar scenen
JayJay
Wannabe

Re: Aeon Labs multisensor, Ljusinställning i Vera 3

Inlägg av JayJay »

Sensorn mäter 0-1000 Lux och jag tror att värdena är i Lux på alla ställen (även om det står procent). Jag tog upp detta på Micasaverdes forum och det verkar vara fel i Verans UI som man försöker att rätta till.
Jag har inte provat att använda ljusnivå för scener men jag tror att ett problem kan vara att ljus-nivån rapporteras för sällan. Om jag minns rätt skickar sensorn uppdatering av dessa värden med 3 timmars intervall per default. Det går att öka frekvensen men då drar sensorn betydligt mer batteri.
Hurra67
Wannabe

Re: Aeon Labs multisensor, Ljusinställning i Vera 3

Inlägg av Hurra67 »

Aha! Det verkar ju logiskt, tack för svaret. Min sensor kör jag på strömmatning via usb. Fick den inte att hålla kontakten när jag körde batteri.
Skriv svar