Open collector pulse till LED pulse, hjälp någon?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
good.fidelity
Wannabe

Open collector pulse till LED pulse, hjälp någon?

Inlägg av good.fidelity »

Hallå!

Jag googlade på nätet för att finna en övergång från open collector puls till LED puls så att min energimätare kan kopplas till fjärrvärmemätaren från landis&gyr (2WR5 med en WZR-P2 pulsmodul) och en energimätare från scandinavian electric (EDMK) som finns i samma byggnad.

Båda mätarna har open collector NPN typ (från manualen avläst) pulsutgångar.

Jag vill koppla dessa med en enkel koppling till en vanlig LED diod, som då skall blinka i samma puls som pulsutgången har.

Sedan önskar jag att koppla denna till min ELIQ energimätare som bara kan läsa LED pulser.

Tanken är alltså att helt enkelt koppla en lysdiod på pulsutgången och få den att blinka.

Räcker det med ett vanlig 3v batteri, en lysdiod och lite kablar för att få det att fungera?

Jag är mycket tacksam för info!
good.fidelity
Wannabe

Re: Open collector pulse till LED pulse, hjälp någon?

Inlägg av good.fidelity »

Taskigt med svar här så jag får svara själv.

Det är flera energimätare i en byggnad där jag önskar logga energiförbruket med en ELIQ energimätare som har optisk avläsning från pulsutgång. (en blinkande lysidod)

Genom att bygga en liten enhet av ett CR2032 batteri, en LED och ett motstånd kan jag skapa en diod som blinkar i takt med pulsen på S0 utgången på mätaren. Det är alltså en enkel krets med en LED och ett motstånd i serie, som drivs av ett batteri, och S0 utgången som strömbrytare. Observera polariteten!

Denna går att koppla till alla typer av mätare som har S0 utgång.

Man kan sedan koppla ELIQ mot denna, fungerar lika bra med alla typer av energiloggers som läser av LED pulser, EFERGY eller 100Koll exempelvis.

En stor fördel är att detta är en krets som endast har optisk koppling mot energiloggern, dvs det finns ingen elektrisk koppling och ingen risk för spänningsöverslag eller problem med jord osv.

Hoppas fler får nytta av detta!

//K
Skriv svar