trådlös hygrometer 1-wirenät

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
look2
Gillar hemautomation

trådlös hygrometer 1-wirenät

Inlägg av look2 »

Tjabba !

Vet inte riktigt vart jag skall placera denna tråden, så jag provar här.

Har ett litet 1-wirenät med 6 temperatur sensorer i lägenheten.
Funderar nu på om man skulle placera en trådlös hygrometer i en humidor, för att se hur ciggarerna mår.
Kan jag på något sätt få in den datan i samma owfs databas som temperatursensorerna i 1-wirenätet? Eller får jag bygga ett separat system för hygrometern? Inte så sugen på att ha en sladd gå in i humidoren. Det ser inte så snyggt ut.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: trådlös hygrometer 1-wirenät

Inlägg av flyvert »

Min upplevelse är att mätvärdet hos de flesta trådlösa hygrometrar spretar rätt rejält.

Jag känner inte till om det finns någon som är bättre o samtidigt inte så dyr. Oregon Scientific brukar ju vara lite bättre men samtidigt inte så jävulskt dyra.

Jag tar in några oregonfuktvärden med RFXTRX o lagrar, dock är dessa inte i närheten av vad mina två EDS0068 levererar via 1-wire bussen. Den "singulära" 1-wire hygrometrar m.nu har i sortimentet är inte så dålig, men kräver ju sladd...

Finns en kul artikel på nätet om en tjomme som kalibrerade sina hygrometrar innan dom åkte in i humidoren. Man kommer visst rätt långt med Wikipedia, Google, lite vanligt salt, en plastpåse, våg o pipett! :-)

Men är det värt att kalibrera en "skitgivare" som har ett rattglapp liknande farsans Bolinder Munktell T24?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar