Bästa wifi-dongeln till Raspberry?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Bästa wifi-dongeln till Raspberry?

Inlägg av sm7rdx »

Det är svårt att hitta fungerande wifidongle till Raspberry i mina trakter. M.nu har några,
kan någon tipsa om vilken som är bäst, stabilast o.s.v.
Tidigare fanns en vattentät låda till Raspberry med cam, vart tog den vägen? Hittar den ingenstans :(
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Bästa wifi-dongeln till Raspberry?

Inlägg av flyvert »

sm7rdx skrev:Det är svårt att hitta fungerande wifidongle till Raspberry i mina trakter. M.nu har några,
kan någon tipsa om vilken som är bäst, stabilast o.s.v.
Efter att ha misslyckats* med en egeninköpt dongle (med rätt o supportat chipset) tar jag numera mina från m.nu.

*) får "link up", men bandbredden faller som en sten från Mbit/s ned till Kbit/s när man lastar ner med större filer.

Antar att bra power supply OCH kabel är bra vilket nog inte var fallet då jag höll på med den egna dongeln (se mina äventyr med den svarta lakritsrem m.nu ofta bundlade förr): http://forum.m.nu/support-m-nu/rpi-kan- ... t3761.html

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
sm7rdx
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Jag funderar på att köpa från m.nu för att testa om det hjälper.
Jag har använt DWA-131 version A som ska vara kompatibel med rpi.
Men den dör efter ett tag. Har förstås inte mätt spänningen från nätaggregatet.
Jag vill inte använda spänningsmatad hub eftersom jag tänkte använda en rpi
som övervakningskamera och slippa tp-kabel.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

sm7rdx skrev:Jag vill inte använda spänningsmatad hub eftersom jag tänkte använda en rpi
som övervakningskamera och slippa tp-kabel.
Klart förståeligt!

Har inte haft några problem alls med de jag köpt på m.nu - tror faktiskt den är billigare (i paketkonfiguratorn) än vad en lös från Kjell eller var nu jag köpte den som inte lirade.

En går 24/7 inga problem på över ett år - den andra går vid behov. Min egeninköpta ligger i nån skrotlåda... :-)
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
sm7rdx
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Enligt listan på kompatibla wifi-enheter ska ju DWA-131 ver. A fungera "out-of-the-box", och det gör den.
Fast inte så länge. Jag försökte med knep som att pinga från rpi till annan dator
via wifi och att pinga rpi från annan dator. Nä, inte bra. M.nu är billigare med sitt wifi-kort
men ibland har åtminstone jag brått att testa t.ex. internetradion jag snodde ihop och nu
övervakningskameran i rpi. Får väl lugna mig och lägga en beställning på två st. i alla fall.

EDIT.
Sagt och gjort. Får sitta och vänta på brevbäraren :D

EDIT:
Brevbäraren kom för en timma sedan. Wifi-kortet ger fortfarande ljud från RPi-radion :D
Hoppet lever!
Skriv svar