Funktioner i Vera Edge

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Derbyboy
Wannabe

Funktioner i Vera Edge

Inlägg av Derbyboy »

Innan jag köper en Vera Edge måste jag förvissa mig om att jag kan få till vissa funktioner.

1. Jag har flera Qubino puckar. Kan jag få knapp nr två på väggbrytaren (I2) att styra en scen (alternativt starta ett script) i Veran?

2. När jag tänder en lampa eller startar en scen genom att använda Vera-appen eller liknande kan jag då få Veran att även skicka en signal (Post request) eller liknande med min Server. Jag vill alltså att ett script ska köras i Veran när jag tänder/släcker/dimrar en lampa.

3. Jag vill även kunna kommunicera med Veran genom kommandprompten, dvs kunna köra batchar för att tända och släcka lampor, scener etc.
Derbyboy
Wannabe

Re: Funktioner i Vera Edge

Inlägg av Derbyboy »

Någon måste ju kunna svara på någon av frågorna?
JayJay
Wannabe

Re: Funktioner i Vera Edge

Inlägg av JayJay »

Jag har en Vera Edge men har inte provat de saker som du nämner. Fråga 1 borde inte vara något problem med. Det går att starta scener när en brytare ändrar "state", och fråga två tror jag är samma svar om jag förstår dig rätt. Det spelar ingen roll om du ändrar läget på en brytare via Webinterface (app) eller via knapp på strömbrytaren.

Du kan logga in på din Vera med SSH men huruvida man kan styra z-wave enheter på ett praktiskt eller lämpligt sätt i kommandoprompten vet jag inte. När det gäller mer avancerad styrning brukar folk rekommendera en app som heter PLEG där man verkar kunna göra avancerade scener med mycket logik (har inte själv provat).

Hoppas att jag gett dig lite mer kött på benen. Annars kan du nog få bättre och mer utförliga svar på dina frågor från micasaverdes forum på nätet. På detta forum finns ett stort antal användare som alla använder Vera.
Skriv svar