"Linuxnördar?!" Finns fjärrskrivbord i Linux?

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

"Linuxnördar?!" Finns fjärrskrivbord i Linux?

Inlägg av Walo »

Om man skulle installera Linux distr. typ Ubuntu på sin loggdator, finns det möjlighet att från en Windowsdator köra fjärrskrivbord
på en Linux maskin då? Jag har i sommarstugan en P4 på 1.6 Ghz och 512 MB internminne som jag kör XP pro på...
Den vill jag kunna kör Linux på i så fall, internetuppkoppling har jag ett Asus 500 GLpremium och ett Huawei E220 modem kopplat på
Detta fungerar hyffsat sedan jag satt in en timer som startar om den var 6:e timma (3G täckningen är inte helt 100...)
Programvara för att logga sitt nät med en DS9490R antar jag inte vara några problem i Linux :shock: :?:
Jag har ju sett vilka snygga kurvor ni som kör Linux får till, det verkar inte vara någon ende på det hela :lol:

Så frågan helt enkelt går det att köra fjärrskirvibord eller liknaden omt en Ubantu maskin från Windows?

// Tony
zingo
Tar hemautomation på allvar

Re: "Linuxnördar?!" Finns fjärrskrivbord i Linux?

Inlägg av zingo »

Jag har inte provat det själv men jag vet att VNC finns även i linux-version. Om den fungerar som i Windows så bör det finnas alla möjligheter att du kan få det att funka. Annars kan du ju använda ett kommandoradsinterface, det är båda snabbare o mindre krävande om du har begränsad bandbredd. Allt som liknar windows blir ju både långsammare över modemet och mer krävande för maskinen. Dock är ju dom fina kurvorna begänsade också med en kommandorad som gränssnitt men kanske kan du använda den maskinen att samla o skicka hem data o betrakta det hemma i stället?
/c
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Visst går det. Bara dra in VNC på ubuntumaskinen och ansluta till den med någon VNC-viewer (typ UltraVNC eller TightVNC) från Windowsburken. Det är ganska enkelt.
Jag använder det dagligen.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Du behöver inte ens vnc.

System->Inställningar-> Fjärrskrivbord

Starta fjärrskrivbordet, stäng av bekräftelse, slå på lösenord.
Anslut med en vnc-viewer från valfri dator.

Enda problemet som jag ser det är att veta vad din dator har för IP-nummer, om du ska ansluta till ett omstartande 3G-modem, men det finns lösningar för det.

Fördelen är att du delar ut skärm :0, alltså det vanliga skrivbordet.
Om du dessutom lägger in vnc (server) kan du dela ut så många nya skrivbord som datorn orkar med.

Men egentligen förstår jag inte varför du behöver ett fjärrskrivbord. Är det inte bättre att skicka 'hem" data, antingen färdiga bilder eller rådata istället?
Skriv svar