UV-index på IROX - vad menar Werner egentligen?

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kyrd

UV-index på IROX - vad menar Werner egentligen?

Inlägg av kyrd »

Hej!

Möter första våren med min IROX och kan konstatera skyhöga UV-värden. Redan vid 9-tiden på förmiddagen kan det mycket väl vara "extreme". Tycker det verkar orimligt mycket och det stämmer dåligt överens med dagtidningars information om vilka värden som förväntas. Läste lite på Werner Krenns hemsida - mannen som skapat det fenomenala programmet Wetterstation - och på Forumen skriver han lite om egenheterna med IROX (eller TE 923 som den också heter). Begriper tyskan dåligt men det känns som han bekräftar lite av det jag ovan beskrivet. Saxar här:

Eigenarten der Station:
UV-Sensor:
Der UV-Sensor hat einen angegebenen Messbereich von 0-36 UV-I.
Vergleichbare Stationen (VantagePro) verwenden hier 0-16.
... und im direkten Vergleich zwischen VantagePro und TE923 UV-Sensor und zurückrechnen des TE923-Wertes auf den VantagePro-Standard
ergibt gleiche Werte.
Auch ist sonderbarerweise die UV-Intensität (Low, Med, High, Very High und Extreme) auf eine Skale von 0-16
ausgerichtet, deshalb wird "Extreme"=11+ viel zu früh signalisiert.

Någon som är bra på tyska? Någon som upplever samma sak som jag och också tycker det är märkligt höga värden?

Tacksam för hjälp!

//Magnus
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: UV-index på IROX - vad menar Werner egentligen?

Inlägg av Dowser »

Själv fick jag med berömt underkänt av min Tyska-lärare, men Google översätter till följande:
----
Särdrag stationen:
UV Sensorer:
Den UV-sensor har en angiven rad 0-36 UV-I.
Liknande stationer (VantagePro) 0-16 här.
... och direkt jämförelse mellan VantagePro och TE923 UV-sensor och zurückrechnen den TE923 värdet på standarden VantagePro
visar samma värden.
Inte heller är sonderbarerweise UV intensitet (låg, Med, High, Very High och Extreme) på en skala från 0-16
orienterade, så "Extreme" = 11 + signalerat alldeles för tidigt.
----

Dock har jag ingen sådan station själv, så jag har inga erfarenheter att bjuda på.
loslassos
Wannabe

Inlägg av loslassos »

Kanske inte så mycket hjälp, för tyskan är det inte så bra med, men höga värden har jag på min IROX också. Precis samma fenomen. Redan tidigt på dagen sticker den upp till jättehöga värden på UV-index. Jag har ingen aning om det ska vara så eller inte.

/lasse
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Min fungerar bra, har inga höga eller konstiga värden.
kyrd

Inlägg av kyrd »

Har funderat och läst på lite. Det verkar som att en vanlig skala att mäta UV-index på är mellan 0-16 medan Irox mäter mellan 0-32. Varför det är så och varför den varnar så väldans tidigt är obegripligt för mig. SMHI skriver så här:

"Under sommaren är UV-index i Sverige 4-7 och under den mörka årstiden (nov-feb) vanligen under 2. På sommaren vid Medelhavet är UV-indexet högt eller mycket högt, mellan 7-10, och vid ekvatorn kan extremt höga UV-index, större än 10, förekomma året runt. Det svenska UV-indexet är framtaget av SMHI på uppdrag av SSI (Statens Strålskyddsintitut), enligt internationella rekommendationer från bl.a. WHO (World Health Organization), WMO (World Meteorological Organization)."

Själv har jag alltså uppmätt värden på över 14 UV-I! SMHI´s skala tycks ju vara enligt internationell standard så det är lite konstigt. Wetterstation har faktiskt en funktion för att omvandla värdena till en skala på 0-16 och då ändras mitt toppvärde till 6,9 vilket verkar lite rimligare. Kul om någon kunde bringa lite mer klarhet i varför den mäter som den gör!

//Magnus
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Dessa UV mätare...

Eftersom en medlem här på forumet (och ägare av en uvmätare som visar galet) uppmärksammade mej på den här tråden så tror jag det är lika bra jag skriver lite här.

Väldigt många av Irox uvmätare visar väldigt höga värden. En del gör det inte. Det finns även olika versioner av uvmätaren som är konstruerad lite annorlunda i sensorn. Vi har brottats med frågan bra länge nu, lovat och blivit lovade nya sensorer som ska visa vad man förväntar sig utifrån de referenser vi har att tillgå.

Tyvärr har varken vi, eller för vår del vår leverantör lyckats ge oss vettig information kring ämnet. Jag ska berätta så gott jag kan vad jag vet.

UV Index är en standardiserad skala som inte har någon direkt relation till uppmätta värden. UV index är konstruerat för att vanliga personer ska kunna förstå.

Den är inte logaritmisk utan linjär vilket innebär att dubblering av värdet är en dubblering av effekten per kvadratmeter.

Uvidex utgår från den strålning som träffar marken i mW / kvm. Den är dock viktad olika för olika våglängder. UV strålning är indelat i tre grupper där UVA är minst skadligt och ligger närmast synligt ljus, där UVC är mest skadligt och ligger närmast röntgenstråling.

UVC träffar jordytan i mycket mycket liten utsträckning, UVB i viss utsträckning, UVA i stor utsträckning och solen ser vi ju nästan jämt...

Förenlat ser det ut såhär:

Våglängd Instrålning Viktning Resultat
295 0,6 1,00 0,6
305 74,0 0,22 16,3
325 478,0 0,03 13,8

Det genomsnittliga uvindex ligger i det här exemplet runt 10,6.
(För mer info titta på exemplets hemsidan: http://www.serc.si.edu/labs/photobiolog ... tation.jsp )

När vi testat olika uvmätare visar dom generellt höga uv värden. Detta är inte unikt för irox.

Andra märken visar ungefär dubbelt så mycket som vi upplever att den ska.

Jag tror detta beror på att sensorerna generellt inte har ett tillräckligt bra filter och alltså "ser" vanligt synligt ljus också.

Samtidigt ska påpekas att UVI som smhi uppger inte tar hänsyn till andra faktorer som påverkar uvstrålning väsentligt. Reflekterande ytor såsom snö, vatten, fasader av olika färg osv kan ge minst dubbelt så högt värde som den enbart inkommande strålining uppifrån om man skulle isolera det.

Tja.. Får jag fram någon fix, annan information eller liknande så kommer jag omedelbart publicera det för alla intresserade. Bättre än så här vet jag tyvärr inte nu.

Mvh
Rickard
Skriv svar