maeron skrev:Jag vet vad det är och vad den gör men vad använder man den till egentligen?
Vilka mer användningsområden har man av den och då menar jag inte "joo det är en A/D omvanlare som mäter de elektriska......", utan mer "jag använder till att kontrollera on en bil står på uppfarten".
/Martin
Ja, eftersom jag inte använt den själv (än) så kanske jag omedelbart hamnar i den sorts svar du inte vill ha
Men låt mig ändå komma med ett par förslag: Jag kan tänka mig att använda den t.ex för att läsa av upp till fyra strömbrytare, kanske för ett larm eller en fjärrstyrning. Det finns en annan tråd i forumet om hur man kan detektera att en dörr är stängd som använder addreserbar switch som kan läsa av en kontakt över One-wire. Den här kretsen kan övervaka upp till fyra kontakter i stället. Ett par motstånd mellan plus o jord, varav det till jord kan kortslutas med en strömbrytare, och ingången läser av spänningen i mitten av motstånden.
Jag kollade snabbt databladet o det verkade som om man också kan sätta nåt slags alarm i den, då kanske man dessutom skulle kunna ha den att övervaka något som kan uttryckas i spänning, t.ex en temperatur och då kan du dessutom få ett larm om en gräns passeras. Iofs kan man ju mäta temperaturen på vanligt sätt men då får man implementera larmet i mjukvara i stället.
Men, bilen på garageuppfarten, well, kanske med ett par resistiva viktgivare i marken som ger olika spänning ut bereonde på vilken last som finns ovanpå?
/c