Telldus Znet Lite

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
b@tman
Wannabe

Telldus Znet Lite

Inlägg av b@tman »

Hej, Har precis köpt min första Z-wave gateway en Telldus Znet Lite och så en Fibaro wall plug FGWP-102, jag får den att slå av och på men ska man inte kunna se energin via den med? jag ser då ingen, kanske gör fel eller nått. Så är det någon annan som provat?
fredrik.jacobsson
Wannabe

Re: Telldus Znet Lite

Inlägg av fredrik.jacobsson »

Hej,
Energiförbrukningen från Fibaro-pluggen rapporteras i associationsgrupp 3. Dock gör en bugg att pluggen rapporterar att inga noder kan ligga i den gruppen. Vi har en fix för detta som kommer i nästa firmware-version (1.0.3). Har inget exakt lanseringsdatum för nästa version, men den kommer mycket snart. Jag återkommer när fixen finns ute.
b@tman
Wannabe

Inlägg av b@tman »

Nu fungerar alla 433Mhz fjärrströmbrytare jag har, Clas Ohlson EMW100R, EMW200RA och Nexa PAR-1000. Snabb fix från Telledus.
fredrik.jacobsson
Wannabe

Hej,
Nu är 1.0.3 släppt. Kontakta oss på supporten (http://www.telldus.se/support/index) om du upplever problem.
Moro
Wannabe

Inlägg av Moro »

Har också köpt en Tellstick ZNet lite med bl.a. en ZBulb dimmable LED light E27. Tyvärr går det inte med schemaläggaren tända den i dimbart läge. Manuellt funkar det...
Dessutom visar appen inte status korrekt...trodde jag med Z- produkter äntligen kunde veta om en lampa eller brytare är tänd eller släkt, men det verkar funka lika dåligt som med 433Mhz -prylarna...
Varför går det inte skapa grupper med ZNet lite vilket gick med Tellstick Net?
fredrik.jacobsson
Wannabe

Moro skrev:Har också köpt en Tellstick ZNet lite med bl.a. en ZBulb dimmable LED light E27. Tyvärr går det inte med schemaläggaren tända den i dimbart läge. Manuellt funkar det...
Vi inte testat zBulb själva ännu. Men om det fungerar manuellt, men inte schemalagt låter det inte som att det beror på lampan. Vi ska tittat på detta.
Moro skrev:Dessutom visar appen inte status korrekt...trodde jag med Z- produkter äntligen kunde veta om en lampa eller brytare är tänd eller släkt, men det verkar funka lika dåligt som med 433Mhz -prylarna...
I appen fungerar inte alltid statusuppdatering som det ska. Vi har en ny version av appen på gång, exakt när den kommer kan vi tyvärr inte svara på. Du kan prova att stänga appen helt och sedan starta om den så bör status visas korrekt.
Moro skrev:Varför går det inte skapa grupper med ZNet lite vilket gick med Tellstick Net?
Grupper har vi nyligen implementerat för TellStick ZNet Lite, så det kommer i nästa firmware-version.
Moro
Wannabe

Inlägg av Moro »

ZBulb och Inline Smart Energy Swich tänder inte alltid med schemaläggaren med Tellstick ZNet Lite, däremot funkar det att släcka. Manuellt funkar dom dock att tända o släcka....dom två Fibaro insatsbrytarna FGS-212 fungerar dock bra.
Verkar vara barnsjukdomar med Tellsticken..?
Moro
Wannabe

Inlägg av Moro »

Undrar om inte det är funktionen med att koppla händelser till soluppgång och solnedgång som inte funkar ( vilket det gör på gamla 433Mhz- Tellstick Net..) skall testa att ändra alla händelser till tid istället för kopplat till soluppgång/nedgång..
fredrik.jacobsson
Wannabe

Moro skrev:Undrar om inte det är funktionen med att koppla händelser till soluppgång och solnedgång som inte funkar ( vilket det gör på gamla 433Mhz- Tellstick Net..) skall testa att ändra alla händelser till tid istället för kopplat till soluppgång/nedgång..
Problemet är dimmning i schemaläggningar. Det är fixat till nästa firmware som kommer senare i denna veckan.

Händelser som är kopplade till solens upp- och nedgång bygger på att positionen är inställd för att fungera. Tyvärr fungerar det inte med den automatiskt detekterade platsen utan det måste sättas manuellt.
Andersson8

Inlägg av Andersson8 »

Lånar tråden lite. Har en Znet som ska tända en qubinodimmer vid rörelse, aeon lab multisensor 6. Röreslsensorn reagerar och skickar kommandot men det händer ofta att qubinon inte tänder. Kan man ställa in att den ska försöka tills den får svar att den är på och inte bara ignorerar. Återkopplingen ser man ju bara om man manuellt försöker tända och ser att det inte utfördes.

Qubino flush dimmer gen5 är lite ostabil allmänt. Dimnivåerna är dåliga. Nästan inget eller nästan allt. Inget därimellan. Möjligt jag inte har förstått alla inställningar med Znet än :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande strul med koppling mellan rörelsesensor och brytare, kontakta Telldus support så hjälper de dig.

Dimmern, är det en dimbar lampa som är ansluten?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Andersson8

Inlägg av Andersson8 »

elf98 skrev:Gällande strul med koppling mellan rörelsesensor och brytare, kontakta Telldus support så hjälper de dig.

Dimmern, är det en dimbar lampa som är ansluten?
Ok, ska göra det. Japp, de är dimbara led men för tillfället så använder jag bara "på". 100% vid rörelse
Skriv svar