Jag har monterat en Batteriladdare med relä till min motorvärmare till bilen så jag kan enkelt starta och stanna motorvärmare med kupéfläkt med att ge reläet en spänning på 12 volt (Audi har ingen bränslevärmare så extra värme till kupén går via ett el-element och det sliter rätt hårt på batteriet då jag kör rätt korta sträckor).
Hur gör jag en smart lösning så jag kan starta/stoppa motorvärmaren inifrån huset. Idag är det en utomhustimer som styr detta men då laddas inte batteriet som det ska....
Finns färdiga lösningar från DEFA men det kostar några tusen och det är roligare att bygga själv...
Har provat med 2st IP klassade Nexa brytare men dom är lite opålitliga när det blir kallt ute. Vet inte om det är mina Oregon givare som stör ut dom eller vad det är men nu har jag flyttat dom så jag har en på vinden och en krypgrunden för belysning och där funkar dom fint.
Problemet är att jag får inte till det med underhållsladdningen av batteriet i bilen om jag har brytaren i väggen. Hur skulle det fungera att använda en Flush shutter DC - Gen5 från Qubino som lösning? Det enda den behöver göra är att styra ett relä. Hur är statusen om man kör iväg med bilen. Tappar den syncningen eller kommer den att fungera igen när jag kommer hem med bilen?
Vi har inga Z-wave-produkter alls som klarar lägre temperatur än -10C. Möjligt att Nexa-brytarna inte heller är klassade för såna temperaturer.
Samma sak med Qubino DC. Det kanske går att stoppa in en i en IP-klassad låda e.d. men finns inga garantier för att det fungerar när det blir riktigt kallt.
Min Zipato-lampa har överlevt en vinter utomhus.
Jag tror att det inte är några problem alls med att sätta tex en qubino i en sluten låda, den värmer nog sig själv.