Återkoppling mätvärden

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Återkoppling mätvärden

Inlägg av FormerMazda »

En generell rubrik kan tyckas, men lite så känns det med andra än fibaros grejer?
Jag har förvisso bara en Qubino Flush shutter DC och en Aeon Labs - Micro Smart Energy swith.
Men qubinon behöver flera körningar på sig för att rapportera läget tillbaka på rullgardinen, och när jag anslöt en tempsensor tog det dagar innan tempen kom med, och nu verkar den ha fastnat på att visa 19,80°C, fast den ändras om man kollar på grafen.
Likaså med Energy switchen, den kom in, sen kom visning för W och A, men bägge dessa värden har alltid varit 0 fast kWh räknar upp..

Nån klok idé kring detta?
Är det produkterna, eller HC2?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Återkoppling mätvärden

Inlägg av elf98 »

Shutter DC Har vi inte hör om att det skulle vara några problem med.

Fibaro verkar ha tränat sönder stödet för att visa energi för Aeons produkter i senaste mjukvaran. Lär lösa sig i kommande uppdatering.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Kanske ska förtydliga att shutter DC fungerar när den kommit igång, åtminstone själva rullgardinsstyrningen.
Men temperaturen har som sagt fastnat på att visa 19,8°C i HC2, om man inte kollar i temperaturpanelen, där ser man att tempen uppdateras. Om än med ibland flera timmars mellanrum på datapunkterna. Kanske finns en dödbands-inställning?

Men det kanske är att vänta på nästa release av mjukvara så kanske det löser sig då. Eller bara köpa fibaros grejer, surt att byta det man redan har, men jaja.. Pengar ska ju omsättas!
elftest
Wannabe

Inlägg av elftest »

Sannolikt skickar shuttern bara uppdateraringar vid förändringarna. Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar. Kolla om det finns någon parameter som styr hur ofta och när temperaturen ska rapporteras.

Shutter DC är unik och Fibaro har ingen motsvarighet.

Har du hört med Fibaros support?
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Intressant och trolig teori med återkopplingen från shuttern!
Dock har jag testat runt en del nu, kört den upp och ner, och bara positionen återkopplas. Temperaturen är "statisk". Den har ju uppdaterats, men kanske fem-sex gånger på ett dygn bara, och vid oregelbundna tider och inte kopplat mot nåt schemalagt vad jag kan se..

Parametrar skulle vara spännande att kolla, men den kom inga när jag kopplade den till HC2. Skapa egna kräver nåt typ av dokument, finns det?

Maila supporten, gör man så? :D
Skriv svar