Placering av väderstation?!

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
killemann
Wannabe

Placering av väderstation?!

Inlägg av killemann »

Hej,

Jag köpte en VS förra veckan och jag inser nu att min placering inte är nå vidare smart, vilket jag borde ha tänkt på. Jag har placerat den på skorstenen på taket. Men om solen ligger på så visar ju temperaturen fel gradantal på grund av värmen från taket. Just nu visar den 3 grader fel ungefär, vilket självklart kommer att variera. Jag inser min klantighet och undrar hur jag skall placera stationen då allt är kopplat mellan varandra med hjälp av en vanlig telekabel. Det gör ju stationen mer svårplacerad. Jag har en WS1400 från Proove, eller en Jenkinsbird från teknikmagasinet, kärt barn har många namn :) Jag har ingen gräsmatta att placera den på, och om vindriktning samt vindhastighet skall funka så är det för min del taket som gäller....:(

Jag misstänker att jag måste upp på taket (hyreshus=högt) och strula igen....joooobbigt. Även om jag förlänger telekabeln så blir den komplicerat då det är tak på en stor radie kring stationen.

Några grymma tips?
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Placering av väderstation?!

Inlägg av Dowser »

Mitt "grymmaste" tips är nog att köpa en extra temperatur-givare och acceptera att det blit svårt att få både vind och temperatur korrekt på samma plats. :(
Skriv svar