Hur bra är den som brandvarnare jämfört med en standard brandvarnare?
Någon som vet om den är godkänd som enda brandvarnare i ett hus eller om man behöver komplettera med vanliga brandvarnare?
(Specifikt vid en slutbesiktning av nybyggt hus samt mot försäkringsbolag vid eventuell brand)
Är det någon mer som har problem med denna smoke sensor?
Har tre st av den nya versionen Gen5. En av dem har nu larmat tre gånger mitt i natten. Kan inte lita på denna sensor.
Har skickat frågan till fibaro support men igen svar.
elf98 skrev:Fibaros röksensor är en röksensor och inte en brandvarnare! Den piper lite för lågt för att klassas som brandvarnare.
Finns det nån lista över vilka som är brandvarnare och vilka som är röksensor. Antar att popps också är en röksensor?
Säljer ni någon zwave brandvarnare?
Fibaros rökdektorer FGSD-002 är snygga men jag har haft samma problem som rogerd.
Först en började larma både då jag var på jobbet och mitt i natten, ingen höjdare.
Larmade inte på rök utan att temp-sensorn registrerade ökad temperatur, vid ett par fall >80degC, vilket jag inte har
som inomhustemp och den sitter inte i bastun. Tröskelvärdet för temp är satt till std 55degC men de larmar även
om temperaturstegringen uppfattas som snabb, tex från 20 till 25 grader C.
Jag fick snabbt en ny av m.nu och beställde samtidigt en till.
En av de nya har jag fick har nu samma problem, ökande temp som ger plötsliga larm vid oväntade tillfällen.
Jag har Eedomus controller och antager att om haft fibaros hade jag kunnat göra en FW-uppdatering som kanske kunde fixat detta?
Fibaros FGSD-002 uppfyller, enligt Fibaro, EN-14604:2005 vilket tydligen krävs av brandvarnare idag så borde vara OK.
Sammanfattningsvis: snygga och med hög finish utanpå men känns inte helt tillförlitliga elektroniskt, 50% (2/4) av de jag har haft har larmat felaktigt.
Står inget om detta på Fibaros supportsida men kanske inte så förvånande.
En av de nya har jag fick har nu samma problem, ökande temp som ger plötsliga larm vid oväntade tillfällen.
Jag har Eedomus controller och antager att om haft fibaros hade jag kunnat göra en FW-uppdatering som kanske kunde fixat detta?
Vore intressant att veta om en FW-uppdatering kan lösa problemet, någon som testat att uppgradera dem via HC2?
Jag har själv Vera Plus och har inte packat upp FGSD-002 ännu då de är till vårt nya hus.
Skiljer det något i FW-version mellan de enheter som funkar/inte funkar rogerd?
det vet jag inte då jag inte kan (inte vet hur) man läser av FW version från brandvarnaren i Eedomus.
Någon som vet hur och om?
Däremot är de ju levererade vi olika tillfällen ca 2-3 månaders intervall (minns inte riktigt).
M.nu byter oxå ut den som krånglade.
De två andra som jag har köptes nästan vid samma tillfälle. De har version 3.2 och 3.3 . Kommer inte ihåg vilken version det var på den som krånglade.
Jag kör med HCL och ser inte hur man kan uppdatera versionen som man skall kunna göra enligt Fibaro.
Tala gärna om om du lyckas.
Tittade i manualen och såg att jag missat detta, tack för tipset.
Dock lyckas jag inte få brandvarnarna i upgrade mode, tips?
Trodde att uppdatering via kontrollerna bara fungerade för ZW+
och det är inte min eedomus (ännu) och inte HCL heller.