Open Source mjukvara för Hemautomation

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
whome
Gillar hemautomation

Open Source mjukvara för Hemautomation

Inlägg av whome »

Jag funderar på att testa någon mjukvara för hemautomation.
Den bör vara open source och gärna snurra på en Raspberry Pi eller liknande.

Jag har googlat men med inte hittat något bra projekt som jag tror på.
Hittade t.ex. OpenHAB men jag vet inte :?

Det vore kanon om någon kunde ge tips om "vad som gäller" inom det här segmentet.
Jag gissar att det är flera här på forumet som kör olika mjukvaror och kan dela med sig av sina erfarenheter.

Jag vill helst inte att det är något Windows program. Har fått lite svårt för Windows generellt.
Lite märkligt, för några år sedan körde jag nästan bara Windows. Nu är det nästan bara Mac och Linux. Så kan det gå :|

Så, kom gärna upp med tips, länkar och annat om open source mjukvara för hemautomation!
Senast redigerad av whome den 29 jan 2016, 07:36, redigerad totalt 1 gånger.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Open Source mjukvara för Hemautomation

Inlägg av larky »

maeron
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av maeron »

openhab.org

Funkar kanon på en raspberry
Betatestar 1Wire Sharp
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

På MySensors.org hittar du en lista med de mest kända opensourceprojekten, https://www.mysensors.org/controller/. Vill du dessutom bygga egna sensorer så kan MySensors.org definitivt rekommenderas.
Alfredsson
Gillar hemautomation

Inlägg av Alfredsson »

Kanske inte opensource men prova Indigo på en Mac program varan är inte gratis men super stabil...

//Jens

Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Torulf
Wannabe

Inlägg av Torulf »

Måste hålla med "larky" som svarade först. Systemet som är enklast att komma igång med är domoticz. Kör två RPi med domoticz där jag använder z-wave och RFXtrx vilket fungerar utmärkt. Har man mycket tid eller god kunskap ser openhab intressant ut.
RPi 3 Domoticz, Z-stick Gen5, RFXtrx433E Hue v2
RPi 3 Domoticz, Z-stick Gen5, RFXtrx433E (backup)
10 Aeonlabs ZW075 Gen5 brytare, 10 Nexa brytare, Foogadgets WMS2, 8 Oregon/Proove temp/hum
Heatit GolvvärmestyrningTellstick zNet
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

whome skrev: Lite märkligt, för några år sedan körde jag nästan bara Windows. Nu är det nästan bara Mac och Linux. Så kan det gå :|
Microsoft sätter visserligen mat på bordet o hjälper en att hålla kronolle på avstånd, men senaste privata inköpet blev en MacBook och jag kommer mest troligt aldrig att köpa en Microsoft-krävande hårdvara till i mitt liv. De jag har får jag slita med tills de dör... 35.000kr jobblaptopen med i7 å allt får se sig frånåkt av min i5 MacBook... tom en sak som "Office" startar och går snabbare på en Mac än på värsta i7:an med 8.3 teckens-DÅZ (Windows 7) i botten. Har inte ens nämnt hårdvarukänslan och att datorn är fullt "redo" att brukas innan locket är helt öppet.

Nog om kängan till Redmond; du har fått bra tips. Vill bara flika in att du kan göra rätt mycket med skript i Linux. På GOLs inrådan började jag med MQTT / Mosquitto när jag duplicerade hans vattenmätarprojekt. Skriptspråket Python är "formidabelt"; du kan göra avancerade saker med få rader som dessutom blir rätt lättläsliga. Har du lite programmering i ryggraden och kan köra "Google" kan du köra Python. Använder själv Raspberry PI, OWFS/1-wire (mätsensorbuss), Domoticz, MySQL (datalagring), Apache (web), PHP (för att producera webdata), TellStick Net (för det "lättsmälta" som vitrinskåpsbelysningen som inte skall loggas), RFXTRX (för temperaturer från frysskåp, avlägsnare tempgivare, etc.) samt lite Arduino (läsa av fjärrvärmeväxlaren)
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Alfredsson skrev:Kanske inte opensource men prova Indigo på en Mac program varan är inte gratis men super stabil...

//Jens
"superstabil" låter fint. Det är just ett av huvudargumenten för att välja open source.
Open source är ofta betydligt mer stabil än closed source som t.ex. M$.
Open source är så lätt att granska och rätta, koden är ju "öppen", tillgänglig för alla.

Nu ska vi inte starta någon MS/Linux-diskussion här.
Men att det är kanon med open source är helt klart.
Svenb
Wannabe

Inlägg av Svenb »

Fråga om Domoticz, har letat på deras sida men det verkar som den inte stödjer Tellstick? Är det korrekt ni som har det?

Edit: lyckades hitta att dom arbetar på stöd för Duo och en sida hur man aktiverar det.
urbaxe

Inlägg av urbaxe »

Jag kan bekräfta att DUO fungerar utmärkt tillsammans med domoticz installerat på en RP2B+. Har även en Aeotec Z-Stick Gen5 ansluten till z-wave prylarna.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

Gillade OpenHab skarpt, och det fungerade finfint med tellstick. Just för Z-wave råkade jag köpa det GPIO-monterade kortet razberry, och just den kombon fungerade inte för mitt lite större nät. Andra kontrollerkort verkar fungera klart bättre. Den stora styrkan är floran av plugin.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar