kan någon säga vad jag kommer att behöva.

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
steelhill
Wannabe

kan någon säga vad jag kommer att behöva.

Inlägg av steelhill »

vi är i full fart att renovera en hall utanför våra barns sovrum.
måste varna att detta är otroligt simpelt förklarat. men ja måste förklara så om jag själv ska förstå =)
jag har tagit hål för 10st spottar. kommer att behöva vara LED för inget annat får plats på höjden. finns även hål tagna för två platser med strömbrytare. och det är draget el fram. finns inga transformatorer med det sitter det på dom led spottar som jag funderat på.

nu till vad jag vill ska kunna ske. såklart ska jag kunna via en brytare tända och släcka och dimra alla 10 spottar på en gång. men på natten så skulle jag vilja att när dom kommer upp och ska gå på toa så ska bara typ 3st av dom tändas, och då på bara ca 10%.

Frågan är nu vad jag kommer att behöva för saker för att göra detta möjligt? jag har noll koll på el så jag et inte alls vilka saker jag kommer att behöva för att det ska kunna fungera som det skall. så jag skulle gärna vilja ha hjälp med det=)

tilläggas ska väll också att jag inte kommer att installera detta på egen hand heller. tänker ta hjälp =)
HenrikEL
Behörig Elektriker

Re: kan någon säga vad jag kommer att behöva.

Inlägg av HenrikEL »

Tycker du tar dit din elektriker och ber han ge dig ett förslag.

Men för att styra detta så behöver du 2 st dimmers, samt någon form av styrning via zwave.
En rörelsevakt kikar i hallen och när natten kommer så är det 10% ljus de 3 LED ska starta med, de andra händer inget med.

Dock blir det ganska dyrt för denna lilla delen om du inte har eller tänker använda zwave i resten av huset.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

har redan en vera + och lite grejer som styrs via sol uppgång/nedgång

behöver jag någon enhet bakom varje lampa ja vill ha tänd på natten? och vilken isf?
och behöver jag också något bakom brytaren?
steelhill
Wannabe

Inlägg av steelhill »

jag har lämnat tanken på detdär med natt scenen just nu.

så vd jag nu behöver hjälp med. jag har redan fått hem sådana hära http://www.ledgiganten.se/dimbar-led-do ... 2700k.html
och jag har fått order av från att köpa hem dessa och ha som brytare. http://www.elbutik.se/category.html/renova-strombrytare

någon som kan hjälpa mig med vad jag behöver för att kunna dimmra dom?

antar att jag kan ha en brytare som är återfjädrande och dimmra med den? eller hur fungerar det?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det känns inte så omöjligt att göra detta med normala grejer, inget Z-wave eller annat magiskt!

Den vanliga brytaren styr ett relä, som tillslaget driver spottarna.
Frånslaget relä matar spottarna via en dimmer, och valfritt, en ljussensor och/eller rörelsevakt som driver valfria spottar.
Skriv svar