Motorisera fönstermarkiser

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
whome
Gillar hemautomation

Motorisera fönstermarkiser

Inlägg av whome »

Jag har flera fönstermarkiser som skulle vara trevligt om de gick att automatisera på samma sätt som det går att automatisera rullgardiner.
I princip alla fönstermarkiser har ett nylonband på insidan av väggen. Det vore fint om man kunde montera någon form av motor som rullar upp nylonlinan så att markisen fälls ut och in automatiskt.

Sen borde det vara fint om det går att styra den både via 433 MHz och z-wave. Men det är väl bara en detalj, motorn är steg ett.

Borde gå att få till en lösning som fungerar på många (alla?) markiser. Någon som har något tips på lösning?
jolerius
Tar hemautomation på allvar

Re: Motorisera fönstermarkiser

Inlägg av jolerius »

Fanns ett projekt på kickstarter och numer även on indiegogo som heter "MOVE-motorize blinds and shades", dock inte zwave. De styr du via Bluetooth. Kanske till och med är så att de funkar över wifi. Gå in på respektive sida bara och sök på "MOVE"

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Nja, MOVE verkar inte helt rätt. Tror inte att den kommer att fungera med fönstermarkiser med en nylonlina som är 8-10 mm bred. Den verkar mera gjord för smala snören, kedjor och liknande. Inte ett brett nylonband.

Den är dessutom gjord för bluetooth som du noterade. Inte helt idealt men det kanske går att lösa.

Den lyfter tydligen 6 kg. Jag har inte testat om det räcker för mina markiser men jag kan tänka mig att det ligger där omkring (gissar på 2-8 kg, vägt med bara handen som våg).
Benka
Wannabe

Inlägg av Benka »

Hej, jag har använt en vindrutetorkar motor från Biltema, man får ta bort ett kugghjul,och byta axeln för att det ska fungera.

Jag ersatte den axel som sitter på rullen som snöret sitter i,och monterade motorn i den gaveln som sitter original på markisen.

Styr med 433 mhz, med en shuttermottagare,och 2 relän som växlar rotationsriktningen, fungerar klockrent.

Benka.
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Lägg gärna upp bilder på vindrutetorkarmotorn!
Skriv svar