Enkel OFF / ON på med hjälp av Aeon labs sensor + brytar

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Enkel OFF / ON på med hjälp av Aeon labs sensor + brytar

Inlägg av dargosch »

Hej,

Jag har en Aeon labs micro energy switch G2 inkopplad för att slå på och av takbelysningen i en del av garaget, och en Multisensor
https://www.m.nu/multisensor-gen5-ip42- ... -2109.html
från samma företag som bland annat reagerar på rörelse i den delen av garaget. Multisensorn har en parameter 3 som sätter antalet sekunder som ska gå utan att rörelse setts innan det att den skickar en OFF-signal, och både ON och OFF skickas till Grupp 1:

(Från manualen)
The MultiSensor can send Basic Set Command to association group 1, which is setup via the Association Command Class, when the Motion Sensor detects movement to control the associated devices to “OPEN” state. After 4 minutes by default, if the Motion Sensor is not triggered again, the MultiSensor will send Basic Set Command to these devices to set them to their “CLOSE” state. However, if the Motion Sensor is triggered again in 4 minutes, the MultiSensor will reset the timing and start timing again.
Det verkar då som att man borde ha det man behöver för en OFF/ ON av takbelysningen med timer utan att blanda in controllern alls. Det känns om att om bara switchern är i sensorns Grupp 1 så borde en ON skickas när rörelse ses, den väntar i ett antal minuter (som jag sätter i parameter 3) och sedan en off. Det är ju samma företag bakom produkterna så det borde väl vara Basic set som gäller?

Det borde fungera, men det fungerar inte. Det roliga är att jag har exakt samma brytare kopplad till en lampa i ett litet förråd inne, med en Fibaro dörrsensor. Då fungerar det hur smidigt som helst. Jag bara lägger in brytaren i rätt Grupp (tror det var 2, men jag vet inte just nu) och sedan skickar den ON när dörrsensorn triggas, och sedan off när man stänger dörren igen. Klockrent. Så, är det någon som kan se vad jag borde kolla upp gällande det jag försöker göra i garaget?

Jag tar tacksamt emot alla uppslag gällande detta.

/Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Enkel OFF / ON på med hjälp av Aeon labs sensor + brytar

Inlägg av dargosch »

Ignorera detta tack. Jag vet inte om det var att jag nu explicit satte defaultvärden på en parameter (5) eller att jag bara lät ett par timmar gå ;-) men nu fungerar det klockrent. Som det ska. Finemang!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar