Razberry och Pi3

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
småvarmt
Wannabe

Razberry och Pi3

Inlägg av småvarmt »

Hej, jag har tänkt byta från en HC2 till en Razberry, i en Pi3. Jag har med lite krångel fått igång razberryn, exkluderat en av mina switchar från hc2an, och stängt av hc2. Men razberryn vill inte inkludera den (Philio on/off socket).

Jag har skapat en ttyUSB20-länk till ttyS0 (pi3), så jag verkar ha bra kontakt med razberrykortet. switchen ligger ovanpå pi3an så det är inte avståndsproblem. Men vad är det då?
Senast redigerad av småvarmt den 29 apr 2016, 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
småvarmt
Wannabe

Re: Razberry och Pi3

Inlägg av småvarmt »

Jag såg att debugloggen för OpenZWave blev full av felmeddelanden, det såg ut som kommunikationsfel mellan OpenZWave och razberryn, som fanns av och till. Och det finns en förklaring. På en pi2 används uart0 för GPIOn där razberryn sitter. Den är kopplad till /dev/ttyAMA0, som man antingen kan länka till från (säg) /dev/ttyUSB20 eller använda direkt i nyare domoticz. På en pi3 används uart0 för Bluetooth, och uart1 för GPIOn, och den mappas till /dev/ttyS0, så man kunde tro att det skulle räcka med att länka /dev/ttyUSB20 dit. Men inte, för uart1 är mjukvarubaserad så att bitrate ändras med systemklockan. Man får "rätt" bitrate genom att fixera systemklockan till 250 MHz genom att göra (obs otestat)

Kod: Markera allt

sudo echo "core_freq=250" >> /boot/config.txt
Jag valde istället att ta bort Bluetooth så att GPIOn använder uart0. Detta gör man genom

Kod: Markera allt

echo "dtoverlay=pi3-disable-bt" >> /boot/config.txt
Nu har jag ett fungerande system.
Owham
Wannabe

Re: Razberry och Pi3

Inlägg av Owham »

Ramlade över detta och tänkte bara tillägga att jag fick motsvarande problem men löste detta genom att avaktivera "device tree" (under Advanced Options i raspi-config). Fördelen är att jag inte behöver ställa om klockfrekvensen, nackdelen skulle vara att jag inte kan använda WiFi och Bluetooth - men jag kör inte på en Pi3 utan en gammal B+ (med Jessie Lite) så den nackdelen finns inte... ;-)
Skriv svar